Olguța Lupu

Prof. univ. dr. habil.
Decan al Facultății de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie muzicală
Membru al Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat
Discipline predate:
Citire de partituri, Coordonate în ritmica secolului XX și aplicații în actul didactic, Educație muzicală contemporană, Îndrumare doctorat, Principiul dualismului aplicat în principalele concepte muzicale, Teorie-solfegiu-dictat
Contact:

Educație

  • Doctor în Muzică, Universitatea Națională de Muzică București (2003)
  • B.A/M.A în Compoziție muzicală (1988-1993)

Biografie

Olguţa Lupu a studiat pianul la Liceul „G. Enescu” (1976-1988) cu Ludmila Popișteanu, apoi a absolvit compoziția la Conservatorul bucureștean, la clasa lui Tiberiu Olah. Este doctor în muzicologie și coordonator al secției de muzicologie din cadrul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. Muzica secolului XX și îndeosebi creația compozitorilor români constituie preocuparea sa centrală. A participat la numeroase simpozioane naționale și internaționale, a publicat peste 50 de studii și a realizat emisiuni radiofonice. A scris mai multe volume în domeniul muzicologiei și teoriei muzicii, privind utilizarea suportului armonic în solfegiul tonal, organizarea ritmului în secolul XX sau citirea în chei. A coordonat, în calitate de editor, o serie de cărți dedicate unor personalități de marcă ale muzicii românești (Paul Constantinescu, Constantin Silvestri, Tiberiu Olah, Ștefan Niculescu, Anatol Vieru, Aurel Stroe, Pascal Bentoiu, Liviu Glodeanu, Corneliu Dan Georgescu, Dan Dediu etc.). A fost distinsă cu premiul UCMR pentru lucrare camerală (2016) și cu premiul revistei Muzica pentru studiu muzicologic (2018). În prezent predă teoria muzicii, citire de partituri, educație muzicală contemporană.

Publicații

Volume autor unic:

  • Suportul armonic în solfegiul tonal nemodulatoriu. Editura Glissando a UNMB, Bucureşti, 2013; Ed. a II-a, Ed. Grafoart, 2015.
  • Citirea în chei, o problemă? Editura UNMB, Bucureşti, 2007; Editura Grafoart 2019.
  • Ipostaze ritmico-temporale în muzica primei părţi a secolului XX. Editura UNMB, Bucureşti, 2005
  • O perspectivă ritmico-temporală asupra muzicii de la mijlocul secolului XX, Ed. UNMB, Bucureşti, 2005

Volume coautor și editor:

  • 2021 – Intersecții în componistica românească. Mihail Jora,  Myriam Marbe, Dan Constantinescu, Adrian Iorgulescu, Doina Rotaru, Adrian Pop. Ed. Muzicală, 2022
  • Tiberiu Olah. Liviu Glodeanu. Schițe de portret. Ed. Muzicală, 2018
  • Dan Dediu sau compoziția ca metaforă și adevăr, Ed. Muzicală, 2018
  • VOXearlyMUS – Curriculum design & development Handbook: Joint master programme on Early music small vocal ensembles, Ed. UNMB, 2018
  • Repere în muzica românească: Anatol Vieru, Cristina Rădulescu-Pașcu, Dorel Pașcu-Rădulescu. Ed. Muzicală, București, 2016.
  • Ştefan Niculescu: portret în eterofonie; Volum coordonat de O. Lupu şi Fl. Popa, Ed. Muzicală, 2015
  • Direcții şi tendințe în muzica românească şi universală după 1990; Ed. UNMB, 2015.
  • Paul Constantinescu și Constantin Silvestri din perspectiva contemporaneității, Ed. UNMB, 2013.
  • Solfegiu, dictat, elemente de teoria muzicii. Vol. I – Materiale didactice concepute pentru examene şi concursuri organizate de UNMB în anul 2012. Editura Glissando a UNMB, Bucureşti, 2013.
  • Tiberiu Olah şi multiplele faţete ale postmodernismului, Editura Muzicală, Bucureşti, 2008.
  • Tiberiu Olah – Restituiri, Editura Muzicală, Bucureşti, 2008.

Volume coautor:

  • Manual de teorie, solfegiu, dicteu: pentru clasa a VI-a, Editura Grafoart, 2021
  • Manual de teorie, solfegiu, dicteu pentru clasa a V-a, Editura Grafoart, 2017.
  • Manual de teorie, solfegiu, dicteu pentru clasa I, Editura Grafoart, 2017.
  • Solfegiu, dictat, elemente de teoria muzicii, vol. II-V, Editura UNMB, Bucureşti, 2014, 2015, 2016, 2018
  • Îndrumar metodic, Editura UNMB, 2009

Volume editate:

  • Wilhelm Georg Berger. Restituiri, Ed. Muzicală, 2019
  • Pascal Bentoiu. Aurel Stroe. Schițe de portret. Ed. Muzicală, București, 2017
  • Corneliu Dan Georgescu – Muzică atemporală. Arhetipuri. Etnomuzicologie. Compozitori români. Studii și eseuri de muzicologie. Vol. I: Teorie și estetică muzicală. Puncte de vedere. Ed. Muzicală 2018

Studii muzicologice publicate în reviste de specialitate, volume ale conferințelor internaționale, alte volume:

  •  „Simfonia a II-a de Adrian Iorgulescu”, în Revista Muzica, nr. 1/2022, p.10-27 și în volumul 2021 – Intersecții în componistica românească. Mihail Jora,  Myriam Marbe, Dan Constantinescu, Adrian Iorgulescu, Doina Rotaru, Adrian Pop, Ed. Muzicală, 2022, p. 45-61.
  •  „Arhitectură și percepție în Obelisc pentru Wolfgang Amadeus de Tiberiu Olah. Jurnalul unei întâlniri”, în volumul Generația de aur a avangardei muzicale românești, Editura UNMB, București, 2021
  • „The Thanatic Theme in the Music of Dan Dediu”, în volumul Simpozionului George Enescu 2021, Editura Muzicală și Editura UNMB, București, 2021
  • „Omagiu lui Octavian Nemescu la ceas aniversar”, în volumul Simpozionului Internațional de Muzicologie, Timișoara, 2020 (https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=919017)
  •  „O apariție editorială excepțională – A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania”, revista Muzica, nr. 8/2020, p.48-56.
  • ”An Exceptional Editorial Release: A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania”, Studia UBB, 2/2020, p. 321-326
  • „The Symbiosis between Tradition and Modernity in the Works of Tiberiu Olah and Anatol Vieru”, in Zbornik radova Akademije umetnosti (Collection of papers of Academy of Arts), Serbia, Sept. 2019, iss. 7, pp. 62-78, 2019. doi: 10.5937/ZbAkUm1907062
  • „LIVIU GLODEANU’S “MIKROKOSMOS”: AN INTRODUCTION”, în Studia universitatis Babes Bolyai, 1/2019, p. 377-392
  • „Harmonization of Opposites in Anatol Vieru’s Oeuvre”, în Musicology Today – nr. 2(34)/2019, p. 111-116
  •  „Confirmări, nuanțări și reconfigurări, în volumul Tiberiu Olah. Liviu Glodeanu. Schițe de portret, Ed. Muzicală 2018: 7-10 ISBN 978-973-42-1042-8; ISMN 979-0-69491-043-3
  • „Tiberiu Olah – Crochiu în oglindă. Corespondențe între preocupările muzicologice și activitatea componistică”, în volumul Tiberiu Olah. Liviu Glodeanu. Schițe de portret, Ed. Muzicală 2018: 20-44
  • „Scurtă incursiune în „Mikrokosmos-ul” lui Liviu Glodeanu”, în volumul Tiberiu Olah. Liviu Glodeanu. Schițe de portret, Ed. Muzicală 2018: 168-182
  • „Simbioza dintre tradiție și modernitate în creația lui Tiberiu Olah și Anatol Vieru, în Revart, nr. 30 (1/2018), p. 101-117
  • „The Dissidence of Melody in Anatol Vieru’s Oeuvre. Case Study – The Quotation of Frere Jacques Song”, în Studia universitatis Babeș-Bolyai, Jun2018, Vol. 63 Issue 1, p.105-116
  •  „The Triple Concerto The Fever by Dan Dediu: A Story with Musical Characters”, în Musicology Today, No.3 /2017, p.123-142
  •  „Triplul concert „Febra” de Dan Dediu – o poveste cu personaje muzicale”, în Dan Dediu sau compoziția ca metaforă și adevăr, Ed. Muzicală, 2018, pp. 93-112 și în revista Muzica, 4/2018: 19-40
  •  „Televizorul și calculatorul – amici sau inamici ai educației, în AkadeMusica, vol. XII, 2017, Ed. UNMB, p. 12-24
  •  „Transdisciplinaritatea în viziunea lui Basarab Nicolescu”, în AkadeMusica, vol. XIII, 2017, Ed. UNMB, p. 7-15
  • „Musical Narratology, a Possible Tool for the Analysis of Enescu’s Music? Case Study: Symphony No. 3, Op. 21”, în Proceedings of the George Enescu International Musicology Symposium, Bucharest 2017, Ed. Muzicală, 2017, 137-146
  •  „Aspects of heterophonic syntax in the works of Ștefan Niculescu. Case study: Heterophonies for Montreux, în revista Musicology Today, nr.26 (nr.2/2016). Format tipărit Musicology Today, vol.7, Issues 25-28, Ed. UNMB, 2016: 117-138
  •  „De-a v-ați ascunselea între serial și modal în creația concertantă a lui Anatol Vieru”, în Volumul Congresului Internațional de Muzicologie, ed. a III-a, 28-30 octombrie 2016, Timișoara, ISSN 2285 6269, ISSN-L 2285 – 6269, p.161-168, https://ceeol.com/search/journal-detail?id=1410
  •  „Dizidența melodiei în creația lui Anatol Vieru, în vol. Repere în muzica românească: Anatol Vieru, Cristina Rădulescu-Pașcu, Dorel Pașcu-Rădulescu. Ed. Muzicală, București, 2016: 44-51
  • „Symphony no.3 by Tiberiu Olah – Analysis and reinterpretation of a Beethovenian work”, in volumul „Forum Rumänien: Rumänische Musik”, Editura Frank und Timme, Berlin 2016. Editori: Thede Kahl, Larisa Schippel, p. 343-353.
  • ”The Quotation in Tiberiu Olah’s Sinfonia Giocosa (!?)”, în Studia Universitatis Babeș Bolyai Musica, nr.1/2016, 265-282.
  • „Răspântii și busole în didactica teoriei muzicii”, în volumul Studii de didactică muzicală, ed. D. Călin, Ed. Muzicală, 2015, p. 118-133, ISBN 978-973-42-0805-0.
  • „Memoria muzicală, temelie a gândirii cu sunete”, în volumul Studii de didactică muzicală, ed. D. Călin, Ed. Muzicală, 2015, p. 100-117, ISBN 978-973-42-0805-0.
  • „Marginalii la Tratatul de citire de partituri al lui Iosif Csire”, în revista AkadeMusica nr.10: Ilustre figuri de dascăli ai Conservatorului bucureștean, ed. Carmen Manea, Tatiana Noia, Ed. UNMB, 2015, p.64-72, ISBN 978-606-659-087-7.
  • „Some possible explanations for Enescu’s fabulous musical memory”, in volumul Simpozionului International de Muzicologie „George Enescu”, 2015, 31-40.
  • „Aspecte ale sintaxei eterofone in creatia lui Ştefan Niculescu. Studiu de caz: „Eterofonii pentru Montreux”, in volumul Ştefan Niculescu – Portret in eterofonie, coord. O. Lupu şi Florinela Popa, Ed. Muzicală, 2015, 67-85
  • „Citatul în Sinfonia giocosa (!?)  de Tiberiu Olah”, în vol. Directii şi tendinte în muzica românească şi universală după 1990, Ed. UNMB, 2015, 65-79
  • „Citatul ca afirmare a unei genealogii în lucrări ale lui Tiberiu Olah”, apărut în volumul Congresului international de muzicologie, ed. a II-a, 2014, Timişoara, 2014, 37-48, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=479136)
  • „Unitate si sens in “Cantecele de pustiu” de Constantin Silvestri, in volumul “Paul Constantinescu si Constantin Silvestri din perspectiva contemporaneitatii”, Ed. UNMB, 2013, p.201-209.
  • „Teoria inteligentelor multiple si dezvoltarea inteligentei muzicale”, în AkadeMusica nr.9 (Flexibilitate)
  •  „A Romanian version of the Oedipus myth”, in volumul lucrarilor Simpozionului International de Muzicologie „George Enescu”, 2013, p.136-142.
  • „Aspecte ale utilizarii pedalei armonice in creatia lui Tudor Jarda, in „Lucrari de muzicologie”, vol XXVIII, supliment / 2013, p. 22-31, ISSN: 1222-894X.
  •  „Aspects of pedal use in Tudor Jarda’s creation”, in „Musicology Papers”, vol.28, supplement / 2013, p. 22-43, ISSN: 2068-8601.
  •  „Unity and meaning in Constantin Silvestri’s Songs of emptiness” – in nr. 15 (July-September, nr.3/ 2013) al „Musicology Today”, Journal of the National University of Music Bucharest. In format tiparit in Musicology Today, vol. 4, Ed. UNMB, 2014, p.35-53
  • “Tiberiu Olah – Croquis in a Mirror ( correspondences between his musicological preoccupations and his activity as a composer)” – in nr. 13 (Jan.-March, nr.1 / 2013) al „Musicology Today”, Journal of the National University of Music Bucharest. In format tiparit in Musicology Today, vol. 4, Ed. UNMB, 2014, p.124-132
  • „From the metaphor of water to correspondences between Enescu, Eminescu, Blaga and the Romanian spirituality”, in “Studia Universitatis Babeş-Bolyai Musica, nr.1/2012 (vol. LVII), p.79-102; ISSN: 1844-4369. Cluj University Press, Cluj-Napoca., 2012.
  • „About the “Inner Beauty” in the life and creation of George Enescu  – nr. 10 (aprilie-iunie 2012) al revistei online Musicology Today (20 pagini); publicat si in varianta tiparita, in volumul „Musicology Today”, Journal of the National University of Music, numbers 9-12, January-December 2012, vol. 3 (Interdisciplinary Concepts), p.65-88; Editura Glissando a UNMB, Bucureşti, 2013. ISSN 2286-4717; ISSN-L 2067-5364
  • ”Symbolism of Water in the Work of George Enesc„, in “Proceedings of the George Enescu International Musicology Symposium, Bucharest, 2011), Editura Muzicală, Bucureşti, 2011, vol. I,  p. 71-78. ISSN 2247-8175
  • ”Aspects of the Motifs Becoming in the “Chamber Symphony” op. 33”, in “George Enescu – International Musicology Symposium 2009, Editura Muzicală, Bucureşti, 2011, p.362-377. ISSN: 2247-7256. Indexat RILM
  • „De la metafora apei la corespondente intre Enescu, Eminescu, Blaga si spiritualitatea romaneasca”, revista Muzica, nr.4/2011, p.67-105. ISSN: 0580-3713.
  • „Pledoarie pentru o altfel de educatie muzicala”,  in revista AkadeMusica vol.3, Ed. UNMB, 2011, p.37-64. ISBN 978-973-1905-82-2.
  • „Muzica si inteligenta emotionala”, in revista AkadeMusica vol.3, Ed. UNMB, 2011, p.22-36. ISBN 978-973-1905-82-2.
  • „Tema apei in creatia enesciana: afinitati elective, in revista Secolul 21 – Punctul si linia;   nr.7-12/2011; p. 196-203 (ISSN 1582-4802; ISBN 978-606-8289-014)
  • „Sunetul muzical”, in volumul Indrumar metodic pentru pregatirea personalului didactic din invatamantul muzical specializat, Editura UNMB, 2009, p. 138-161. ISBN 978097301905-38-9.
  • „G. Enescu – Piano Piece on Fauré’s Name”, in volumul “George Enescu – International Musicology Symposium 2007”, Editura Muzicală, Bucureşti, 2009, p.218-227. ISSN 2066-7256.
  • Studiul introductiv „Accente” (in volumul Tiberiu Olah – Restituiri, Editura Muzicala 2008, p. 15-18)
  • „Mihai Viteazul – muzica de film si suita simfonică” (in volumul Tiberiu Olah – Restituiri, Editura Muzicala 2008, p. 497-510)
  • „Tiberiu Olah – arta contradictiei aparente reflectata in strategii ritmice” (in volumul Tiberiu Olah – Restituiri, Editura Muzicala 2008, p. 599-611 si in revista Muzica, 4/2004)
  • „Tiberiu Olah si Timpul memoriei” (in volumul Tiberiu Olah – Restituiri, Editura Muzicala 2008, p. 612-619)
  • „Conexiuni in Simfonia a III-a de Tiberiu Olah” (in volumul “Tiberiu Olah si multiplele fatete ale postmodernismului”, Editura Muzicala, 2008, p. 115-141)
  • „Dedicatie pentru Fauré” – revista Secolul XXI, 7-12/2007, p. 360-369
  • „Timp si proportie in Simfonia a III-a de Tiberiu Olah”, in volumul „Aniversarile Muzicale 2005-2006”, Editura Universitatii Transilvania Brasov, 2006 (pg. 119-125). ISBN (10): 973-635-794-5. ISBN (13) 978-973-635-794-7.
  • „Repere ritmico-temporale in muzica lui Messiaen” (Muzica, 2/2001, 28-45)
  • „Forme de organizare in creatia lui Mihai Moldovan” (Muzica, 2/1998, 16-32)

Linkuri