Vlad Văidean

C.d.a. dr.
Membru al redacției revistei Musicology Today
Discipline predate:
Estetică muzicală
Contact:

Educație

  • B.A/M.A, Licență (2015), Master (2017).

Biografie

Vlad Văidean (n. 1992) a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București, secția Muzicologie (licență [2011-2015], master [2015-2017] și doctorat [2017-2022]), sub îndrumarea prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu. A beneficiat, în sept. 2015-febr. 2016, de o bursă Erasmus la Institutul de Muzicologie din Leipzig (Germania). Este membru stagiar al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (din 2019), fiind laureat cu premiile celor două reviste ale acestei instituții, Actualitatea muzicală (premiu pentru tânăr cronicar de muzică contemporană, 2017) și Muzica (premiu pentru studiu muzicologic, 2019). A mai obținut premii I la Concursul Național Studențesc de Muzicologie, organizat de UNMB (edițiile din 2012-2015 și 2017), Concursul Național “Mihail Jora”, secțiunea critică muzicală (2013 și 2014), Concursul de Muzicologie din cadrul Festivalului “Zilele Lipatti” (2012). A participat la simpozioane naționale și internaționale de muzicologie în București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Timișoara. În perioada aprilie 2016-iunie 2018, a realizat programele de sală ale concertelor susținute de Orchestrele și Corurile Radio din București. În prezent, predă seminare de estetică muzicală și este membru al redacției revistei Musicology Today.

Publicații (selecție)

  • „Culturi muzicale plurietnice și pluriconfesionale în Transilvania, în perioada națiunilor medievale și premoderne”, Muzica, UCMR, an XXXIII, 5 (2022), p. 22-94.
  • „Descendențe postenesciene în muzica postbelică românească. Cazul reprezentativ al Doinei Rotaru”, Muzica, an XXXII, 6 (2021), p. 32-53; republicat în 2021 – Intersecții în componistica românească. Lucrările Simpozionului de Muzicologie din cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi, ed. Olguța Lupu, Editura Muzicală, București, 2022, p. 128-151.
  • „George Enescu – recitiri, reascultări, repoziționări”, în Noi istorii ale muzicilor românești. Volumul I – De la vechi manuscrise la perioada modernă a muzicii românești, coord. Valentina Sandu-Dediu & Nicolae Gheorghiță, Editura Muzicală, București, 2020, p. 291-351.
  • „Între cosmopolitism și localism: etape premoderne (sec. XVI-XVIII) ale culturii muzicale profesioniste în Transilvania”, în Noi istorii ale muzicilor românești. Volumul I – De la vechi manuscrise la perioada modernă a muzicii românești, coord. Valentina Sandu-Dediu, Nicolae Gheorghiță, Editura Muzicală, București, 2020, p. 79-130.
  • „La adăpostul liniștii. Grădina-muzeu a muzicii clasice”, Muzica, an XXXI, 8 (2020), p. 31-47.
  • „Hearing Voices: Speech Melody as Technical and Affective Compositional Method in the Music of Steve Reich”, în A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania, ed. Bianca Țiplea-Temeș, Kofi Agawu, Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2020, p. 177-204.
  • „Prezența muzicii contemporane românești în Festivalul George Enescu”, Actualitatea muzicală, UCMR, 9/CCXVIII (2019), p. 6-9.
  • „Arta de a plimba rama – tăcerea ca muzică a lumii în viziunea lui John Cage”, Muzica, an XXX, 7 (2019), p. 49-74.
  • „Muzica nouă dincolo de prejudecăți – despre două concerte remarcabile”, Actualitatea muzicală, 6/CCXV (2019), p. 10-12.
  • „Arta de a sculpta muzica – tăcerea ca daltă a formei muzicale în Columna infinită de Tiberiu Olah și în Simfonia nr. 1 de Anatol Vieru”, în Tiberiu Olah, Liviu Glodeanu – schițe de portret, ed. Olguța Lupu, Muzeul Național „George Enescu”, Editura Muzicală, București, 2018, p. 84-96.
  • „Muzici ale puterii, puteri ale muzicii”, Acord, UNMB, 39-40 (2018), p. 7-11; republicat în engleză, „Musics of the Power, Powers of the Music”, în Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 3/35 (2018), p. 271-280.
  • „În lumea lui Aurel Stroe”, Actualitatea muzicală, 11/CCVIII (2018), p. 13-15.
  • „Persoane și iar persoane! Printre lighioanele Scrisorii pierdute de Dan Dediu”, Actualitatea muzicală, 8/CCV (2018), p. 6-9.
  • „Valorificarea muzicală a tăcerii – un nou început pentru gândirea creatoare a lui Anatol Vieru”, în Musicologia mirabilis – vol. 4, Editura Artes, Iași, 2017, p. 108-117.
  • „Simfonicele SIMN 2016 – prilej pentru câteva glosări”, Actualitatea muzicală, 6/CLXXIX (2016), p. 33-37.
  • „Letopiseț despre SIMN 2015” (în trei părți), Actualitatea muzicală, 8/CLXIX (2015), p. 4-13; 9/CLXX (2015), p. 2-10; 10/CLXXI (2015), p. 22-28.
  • „Câțiva tineri compozitori văzuți de un tânăr muzicolog”, Acord, 25-26 (2015), p. 5-6.
  • „(Re)discovering Chopin”, Musicology Today: Journal of the National University of Music Bucharest, 2/14 (2013), p. 38-46.

Linkuri