Compoziție muzicală

Clasică • Jazz • Muzică ușoară (Pop)

Programul de Compoziție muzicală se remarcă prin deschiderea și diversitatea stilistică pe care o încurajează, oferind un cadru profesionist de exprimare a libertății de expresie și a creativității. Profesorii departamentului sunt personalități artistice valoroase, a căror muzică se cântă și se înregistrează cu succes în țară și în străinătate.

Studenții compozitori sunt îndemnați să-și definească și să-și urmeze propriul drum creator, având posibilitatea de a colabora cu ansambluri profesioniste și orchestre ale UNMB și de a beneficia de interpretări ale lucrărilor proprii. De asemenea, au posibilitatea de a participa la proiecte naționale și internaționale (cu lucrări programate în festivaluri, rezidențe în ateliere de creație, masterclassuri, conferințe), precum și la numeroase concursuri de creație. Prin aceste participări, tehnica componistică este susținută și internalizată, fiind evidențiate și alte aspecte complexe a ceea ce înseamnă să fii compozitor astăzi: dimensiunea creativă, invenția și cercetarea pre-compozițională, auto-managementul și promovarea, precum și aspecte pragmatice ale meseriei, de la organizarea unor concerte la elaborarea știmelor de orchestră, de la analiza structurii unui program de concert la chestiuni privind drepturile de autor.

Forma de învățământ: cu frecvență

Durata programului: 4 ani

Număr credite: 240 ECTS

Limba de predare: română

Rezultatele învățării

Cunoștințe Abilități Responsabilitate și autonomie
Studentul/absolventul descrie și explică argumentat teoriile, conceptele și principiile care stau la baza notației muzicale (scris-cititului muzical). Studentul/absolventul realizează corelaţia corectă între textul muzical şi configuraţia sonoră (cu nivel de complexitate ridicat), pe baza abilităţilor auditive, de memorie muzicală şi scris-citit muzical dobândite, inclusiv auzul muzical interior. Studentul/absolventul analizează și evaluează în mod autonom concordanța dintre textul muzical și exprimarea sonoră, într-o varietate repertorială și stilistică reprezentativă, în funcție de specializare.
Studentul/absolventul definește și descrie teoriile, conceptele și principiile, regulile gramaticale şi elementele de limbaj muzical ce stau la baza tehnicilor clasice de scriitură şi metodelor consacrate de analiză muzicală, cu referire în mod deosebit la sfera specializării. Studentul/absolventul utilizează în mod adecvat tehnicile clasice de scriitură muzicală (omofonă și polifonă, cu nivel de complexitate ridicat), urmărind obținerea unui rezultat cu valențe estetice și semantice. Studentul/absolventul analizează lucrări muzicale din repertoriul specific, în mod creativ și critic, cu ajutorul gândirii muzicale și cunoștințelor dobândite, corelând elementele de limbaj muzical, tehnicile de scriitură și formele muzicale identificate cu expresia muzicală.
Studentul/absolventul identifică şi descrie caracteristicile diferitelor culturi, stiluri, genuri și forme muzicale, în corelație cu alte domenii artistice şi/sau aspecte istorice, cu referire în mod deosebit la repertoriul specific. Studentul/absolventul clasifică argumentat lucrări muzicale (cu nivel de complexitate ridicat), pe baza caracteristicilor stilistice și arhitectonice, luând în considerare contextul istoric și cultural. Studentul/absolventul se integrează în contexte artistice și sociale diverse, aplicând cunoștințele referitoare la stiluri, genuri, forme și tradiții muzicale pentru a-și fundamenta și adapta propria activitate muzical-artistică.
Studentul/absolventul cunoaște și utilizează surse relevante de informații cu specific muzical sau tangente domeniului. Studentul/absolventul selectează și sistematizează informații cu specific muzical sau tangente domeniului (de ordin istoric, cultural, estetic, stilistic etc.). Studentul/absolventul elaborează conținuturi pentru propria activitate muzical-artistică și își lărgește, diversifică, nuanțează și rafinează permanent perspectiva muzical-artistică proprie, prin consultarea și evaluarea unor surse de informații relevante din domeniul muzical-artistic.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază ale tehnicii interpretative vocale, instrumentale și dirijorale. Studentul/absolventul utilizează corect şi funcţional elementele de bază ale tehnicii interpretative, în diverse ipostaze (vocală, instrumentală și dirijorală), în practica muzicală proprie. Studentul/absolventul selectează un repertoriu adaptat, din punct de vedere tehnic, stilistic și estetic, diverselor contexte muzical-artistice și cerințelor specifice proprii sau ale celor pe care îi îndrumă.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza compoziției muzicale, având drept fundament asimilarea unui repertoriu muzical relevant și reprezentativ pentru specializarea sa. Studentul/absolventul creează și adaptează lucrări muzicale, prin parcurgerea etapelor procesului de comunicare artistico-muzicală (de la concepţie la concretizare), direcţionând imaginaţia, creativitatea și înțelegerea emoțională personală şi integrând cunoştinţele şi abilităţile specific muzicale dobândite. Studentul/absolventul tinde către conturarea unei viziuni creative proprii, prin dezvoltarea unor idei, concepte și procese specifice compoziției muzicale, utilizând gândirea și practica muzicală într-un mod creativ, critic și reflexiv.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază în proiectarea, organizarea și, după caz, evaluarea evenimentelor muzicale/unităților de învățare/conținuturilor cu specific didactic. Studentul/absolventul utilizează strategii eficiente în planificarea, coordonarea și susținerea unor activități muzicale (inclusiv a celor cu specific didactic), în diverse contexte profesionale, integrând conținuturi muzicale relevante și adaptându-le contextului performativ, în vederea atingerii unor obiective clare, evaluabile și valoroase din punct de vedere artistic. Studentul/absolventul este capabil să conceapă și să organizeze evenimente/proiecte/unități de învățare/conținuturi cu specific muzical/didactic, demonstrând autonomie, inițiativă și coerență în luarea deciziilor și în gestionarea resurselor umane și materiale implicate.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza comunicării optime cu publicul și colaborării eficiente într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice în cadrul actului muzical-artistic. Studentul/absolventul colaborează eficient cu alți participanți implicați direct sau indirect (compozitori, interpreți, dirijori, muzicologi, jurnaliști muzicali, impresari, secretari muzicali) și comunică optim cu publicul de concert sau cu cel abordat prin intermediul mass-media, atât prin intermediul creațiilor muzicale proprii, cât și prin alte mijloace. Studentul/absolventul își asumă responsabilitatea artistică și profesională în toate etapele procesului componistic/didactic, inclusiv în colaborarea cu alți participanți implicați direct sau indirect (compozitori, interpreți, dirijori, muzicologi, jurnaliști muzicali, impresari, secretari muzicali etc.) și în comunicarea cu publicul, putând susține argumentat propriile decizii și opțiuni componistice.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unor modalități de utilizare a tehnologiei în creația, interpretarea și cercetarea muzicală. Studentul/absolventul utilizează tehnologii digitale adecvate pentru a studia, crea, interpreta, produce, înregistra și analiza materiale muzicale. Studentul/absolventul integrează diverse tehnologii muzicale în activitatea sa artistică.
Studentul/absolventul cunoaște mecanismele și criteriile de evaluare a parcursului profesional, precum și tendințele și cerințele actuale ale pieței muncii în domeniul muzical și artistic. Studentul/absolventul poate evalua obiectiv propriul nivel de pregătire muzicală și artistică, conștientizează necesitatea de formare și dezvoltare continuă și întreprinde demersuri concrete pentru perfecționarea competențelor necesare integrării și adaptării optime în mediul profesional. Studentul/absolventul manifestă o atitudine proactivă față de propria evoluție profesională, își asumă responsabilitatea pentru actualizarea constantă a competențelor și se adaptează autonom și flexibil la cerințele pieței muncii în domeniul muzical și artistic.
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională, operând adecvat cu un vocabular relevant pentru specializarea sa și respectând regulile de pronunție, de ortografie, morfo-sintactice, de compunere, organizare și comunicare a discursului. Studentul/absolventul se poate exprima fluent într-o limbă de circulație internațională la nivel comunicativ și discursiv atât oral, cât și în scris, integrând abilitățile receptive (citit, ascultat) cu cele productive (vorbit, scris) în situații și contexte cu specific muzical și general. Studentul/absolventul utilizează limba de circulație internațională în mod autonom în activitatea sa profesională, pe baza competențelor lingvistice și strategiilor de învățare și comunicare dobândite, demonstrând flexibilitate și eficiență în exprimarea orală și scrisă.