Acasă > Oferta educațională > Licență FCMPm > Muzică religioasă
Muzică religioasă
Bizantină • Gregoriană
În cadrul programului Muzică religioasă sunteți încurajați să aprofundați universul cântului sacru într-un mediu academic care stimulează performanța și accelerează obținerea succesului în carieră. În cei trei ani de studii de licență vă veți forma competențele necesare înțelegerii și interpretării cu acuratețe a muzicii religioase. Cursurile de specialitate sunt predate de profesori și cercetători care se remarcă pe plan național și internațional în domeniul interpretării, compoziției și muzicologiei bizantine sau gregoriene.
În interiorul campusului universitar, aveți acces la o gamă variată de servicii și resurse educaționale de calitate. Specializarea Muzică religioasă dispune de un fond digital extins de manuscrise, unic în această parte a Europei, constând în tipărituri și partituri muzicale inedite, cărți și articole, precum și de o colecție impresionantă de audiții muzicale cu interpreți de referință din zona psalmodiei sacre. Totodată, veți avea posibilitatea de a activa ca membri ai prestigioasei formații de muzică bizantină Psalmodia.
Prin intermediul mobilităților internaționale precum cele oferite în cadrul programului Erasmus+, puteți accesa stagii de practică și cercetare în centre universitare ca Atena sau Salonic, sub coordonarea unor personalități de referință.
Forma de învățământ: cu frecvență
Durata programului: 3 ani
Număr credite: 180 ECTS
Limba de predare: română
Curriculum Muzică religioasă Bizantină
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
3 | Dirijat coral | Dirijat coral |
4 | Canto coral | Canto coral |
5 | Sisteme de educaţie muzicală | Sisteme de educaţie muzicală |
6 | Educarea auzului muzical | Educarea auzului muzical |
7 | Ansamblu coral | Ansamblu coral |
8 | Instrument complementar: Pian | Instrument complementar: Pian |
9 | Teoria muzicii (bizantine) | Teoria muzicii (bizantine) |
10 | Cântare bisericească bizantină | Cântare bisericească bizantină |
11 | Istoria muzicii creştine | Istoria muzicii creştine |
12 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
13 | Educaţie fizică | Educaţie fizică |
14 | Limbă modernă | Limbă modernă |
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | – | Forme şi analize muzicale |
3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
4 | Armonie | Armonie |
5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) |
6 | Dirijat coral | Dirijat coral |
7 | Ansamblu coral | Ansamblu coral |
8 | Instrument complementar: Pian | Instrument complementar: Pian |
9 | Principii de cercetare şi redactare în muzică | Principii de cercetare şi redactare în muzică |
10 | Teoria muzicii (bizantine) | Teoria muzicii (bizantine) |
11 | Cântare bisericească bizantină | Cântare bisericească bizantină |
12 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
13 | Limbă modernă | – |
14a | – | Limbă modernă |
14b | – | Etică şi integritate academică |
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | Forme şi analize muzicale | Forme şi analize muzicale |
3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
4 | Armonie | Armonie |
5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) |
6 | Dirijat coral | Dirijat coral |
7 | Ansamblu coral | Ansamblu coral |
8 | Folclor – Muzici tradiţionale | Folclor – Muzici tradiţionale |
9 | Paleografie muzicală bizantină | Paleografie muzicală bizantină |
10 | Muzică liturgică-Cântare după modele imnologice | Muzică liturgică-Cântare după modele imnologice |
11 | Tipic şi liturgică | Tipic şi liturgică |
12 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
13 | – | Cercetare şi documentare în vederea elaborării lucrării de licență |
Curriculum Muzică religioasă Gregoriană
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
3 | Dirijat coral | Dirijat coral |
4 | Canto coral | Canto coral |
5 | Sisteme de educaţie muzicală | Sisteme de educaţie muzicală |
6 | Educarea auzului muzical | Educarea auzului muzical |
7 | Ansamblu coral | Ansamblu coral |
8 | Instrument complementar: Orgă | Instrument complementar: Orgă |
9 | Teoria muzicii (gregoriene) | Teoria muzicii (gregoriene) |
10 | Cântare bisericească gregoriană | Cântare bisericească gregoriană |
11 | Istoria muzicii creştine | Istoria muzicii creştine |
12 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
13 | Educaţie fizică | Educaţie fizică |
14 | Limbă modernă | Limbă modernă |
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | – | Forme şi analize muzicale |
3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
4 | Armonie | Armonie |
5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) |
6 | Dirijat coral | Dirijat coral |
7 | Ansamblu coral | Ansamblu coral |
8 | Instrument complementar: Orgă | Instrument complementar: Orgă |
9 | Principii de cercetare şi redactare în muzică | Principii de cercetare şi redactare în muzică |
10 | Teoria muzicii (gregoriene) | Teoria muzicii (gregoriene) |
11 | Cântare bisericească gregoriană | Cântare bisericească gregoriană |
12 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
13 | Limbă modernă | – |
14a | – | Limbă modernă |
14b | – | Etică şi integritate academică |
Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II |
1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat |
2 | Forme şi analize muzicale | Forme şi analize muzicale |
3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii |
4 | Armonie | Armonie |
5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) |
6 | Dirijat coral | Dirijat coral |
7 | Folclor – Muzici tradiţionale | Folclor – Muzici tradiţionale |
8 | Paleografie muzicală gregoriană | Paleografie muzicală gregoriană |
9 | Muzică liturgică-Cântul liturgic după conciliul Vatican II | Muzică liturgică-Cântul liturgic după conciliul Vatican II |
10 | Cantorizare | Cantorizare |
11 | Practică artistică specifică | Practică artistică specifică |
12 | – | Cercetare şi documentare în vederea elaborării lucrării de licență |
Ocupații Muzică Religioasă
Ocupaţii (în domeniul Muzică): | ||
Cod COR | Ocupaţie | Observaţii |
265247 | Psalt | |
265229 | Cântăreţ | |
265253 | Reporter muzical | |
Alte ocupații: | ||
Alte ocupații, potrivit calificării şi titlului acordat, conform competenţelor asigurate prin programul de studii. Dreptul de a exercita ocupația de Profesor în învățământul gimnazial (233002), conform prevederilor legale (deținere„ certificat de absolvire a programului de studii psihopedagogice – nivel I” sau echivalent). |
Rezultatele învățării
Cunoștințe | Abilități | Responsabilitate și autonomie |
Studentul/absolventul descrie și explică argumentat teoriile, conceptele și principiile care stau la baza notației muzicale (scris-cititului muzical). | Studentul/absolventul realizează corelaţia corectă între textul muzical şi configuraţia sonoră (cu nivel mediu de complexitate în general și cu nivel ridicat de complexitate în cazul celor specifice specializării), pe baza abilităţilor auditive, de memorie muzicală şi scris-citit muzical dobândite, inclusiv auzul muzical interior. | Studentul/absolventul analizează și evaluează în mod autonom concordanța dintre textul muzical și exprimarea sonoră, într-o varietate repertorială și stilistică reprezentativă, în funcție de specializare. |
Studentul/absolventul definește și descrie teoriile, conceptele și principiile, regulile gramaticale şi elementele de limbaj muzical ce stau la baza tehnicilor clasice de scriitură şi metodelor consacrate de analiză muzicală, cu referire în mod deosebit la sfera specializării. | Studentul/absolventul utilizează în mod adecvat tehnicile clasice de scriitură muzicală (omofonă și polifonă, cu nivel mediu de complexitate), urmărind obținerea unui rezultat cu valențe estetice și semantice. | Studentul/absolventul analizează lucrări muzicale din repertoriul specific, în mod creativ și critic, cu ajutorul gândirii muzicale și cunoștințelor dobândite, corelând elementele de limbaj muzical, tehnicile de scriitură și formele muzicale identificate cu expresia muzicală. |
Studentul/absolventul identifică şi descrie caracteristicile diferitelor culturi, stiluri, genuri și forme muzicale, în corelație cu alte domenii artistice şi/sau aspecte istorice, cu referire în mod deosebit la repertoriul specific. | Studentul/absolventul clasifică argumentat lucrări muzicale (cu nivel mediu de complexitate în general și cu nivel ridicat de complexitate în cazul celor specifice specializării), pe baza caracteristicilor stilistice și arhitectonice, luând în considerare contextul istoric și cultural. | Studentul/absolventul se integrează în contexte artistice și sociale diverse, aplicând cunoștințele referitoare la stiluri, genuri, forme și tradiții muzicale pentru a-și fundamenta și adapta propria activitate muzical-artistică. |
Studentul/absolventul cunoaște și utilizează surse relevante de informații cu specific muzical sau tangente domeniului. | Studentul/absolventul selectează și sistematizează informații cu specific muzical sau tangente domeniului (de ordin istoric, cultural, estetic, stilistic etc.). | Studentul/absolventul elaborează conținuturi pentru propria activitate muzical-artistică și își lărgește, diversifică, nuanțează și rafinează permanent perspectiva muzical-artistică proprie, prin consultarea și evaluarea unor surse de informații relevante din domeniul muzical-artistic. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază ale tehnicii interpretative vocale și instrumentale. | Studentul/absolventul utilizează corect şi funcţional elementele de bază ale tehnicii interpretative, în diverse ipostaze (vocală – cu specific coral – și instrumentală) ale practicii muzicale. | Studentul/absolventul gestionează în mod autonom și responsabil utilizarea corectă și funcțională a elementelor de bază ale tehnicii interpretative de către cei pe care îi îndrumă. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza conducerii unei formații muzicale de amatori cu specific religios/didactic, având drept fundament asimilarea unui repertoriu muzical relevant și reprezentativ. | Studentul/absolventul organizează şi conduce muzical formaţii corale, instrumentale sau vocal-instrumentale de amatori, cu specific religios/didactic. | Studentul/absolventul gestionează în mod corespunzător evoluția formațiilor muzicale pe care le conduce/îndrumă, prin selectarea unui repertoriu adecvat și prin dinamica participării la evenimente religioase/școlare/muzical-artistice, utilizând gândirea și practica muzicală într-un mod creativ, critic și reflexiv. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază în proiectarea, organizarea și, după caz, evaluarea evenimentelor muzicale/religioase/unităților de învățare/conținuturilor cu specific didactic. | Studentul/absolventul utilizează modalități eficiente în planificarea, coordonarea și susținerea unor activități muzicale (inclusiv a celor cu specific religios/didactic), în diverse contexte profesionale, integrând conținuturi muzicale relevante și adaptându-le contextului performativ, în vederea atingerii unor obiective clare, evaluabile și valoroase din punct de vedere artistic. | Studentul/absolventul este capabil să conceapă și să organizeze evenimente/proiecte/unități de învățare/conținuturi muzicale (inclusiv cu specific religios/didactic, demonstrând autonomie, inițiativă și coerență în luarea deciziilor și în gestionarea resurselor umane și materiale implicate. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza comunicării optime cu publicul/asistența și colaborării eficiente într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice în cadrul actului muzical-artistic/religios. | Studentul/absolventul colaborează eficient cu ceilalți participanți direct implicați (elevi, colegi, alți muzicieni etc.) și comunică optim cu publicul/asistența în cadrul actului muzical-artistic/religios. | Studentul/absolventul își asumă responsabilitatea artistică și profesională în toate etapele procesului de pregătire și susținere a unor activități muzical-artistice cu specific religios/didactic, inclusiv în colaborarea cu ceilalți participanți implicați direct sau indirect (colegi, elevi, alți muzicieni etc.) și în comunicarea cu publicul/asistența, putând susține argumentat propriile decizii și opțiuni. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unor modalități de utilizare a tehnologiei în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. | Studentul/absolventul utilizează tehnologii digitale adecvate pentru a asimila, interpreta, înregistra și utiliza materiale muzicale în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. | Studentul/absolventul integrează diverse tehnologii muzicale în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. |
Studentul/absolventul cunoaște mecanismele și criteriile de evaluare a parcursului profesional, precum și tendințele și cerințele actuale ale pieței muncii în domeniul muzical și artistic. | Studentul/absolventul poate evalua obiectiv propriul nivel de pregătire muzicală și artistică, conștientizează necesitatea de formare și dezvoltare continuă și întreprinde demersuri concrete pentru perfecționarea competențelor necesare integrării și adaptării optime în mediul profesional. | Studentul/absolventul manifestă o atitudine proactivă față de propria evoluție profesională, își asumă responsabilitatea pentru actualizarea constantă a competențelor și se adaptează autonom și flexibil la cerințele pieței muncii în domeniul muzical și artistic. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională, operând adecvat cu un vocabular relevant pentru specializarea sa și respectând regulile de pronunție, de ortografie, morfo-sintactice, de compunere, organizare și comunicare a discursului. | Studentul/absolventul se poate exprima fluent într-o limbă de circulație internațională la nivel comunicativ și discursiv atât oral, cât și în scris, integrând abilitățile receptive (citit, ascultat) cu cele productive (vorbit, scris) în situații și contexte cu specific muzical și general. | Studentul/absolventul utilizează limba de circulație internațională în mod autonom în activitatea sa profesională, pe baza competențelor lingvistice și strategiilor de învățare și comunicare dobândite, demonstrând flexibilitate și eficiență în exprimarea orală și scrisă. |
Experiența studenților

Conservatorul a fost pentru mine o adevărată revelație umană și profesională, motiv pentru care mi-am amânat studiile teologice în favoarea celor muzicale. Marile descoperiri care mi-au marcat parcursul formativ sunt legate de cursurile de Forme muzicale, Stilistică muzicală și Polifonie, dar mai cu seamă cele de Paleografie muzicală bizantină, care mi-au deschis noi perspective și m-au încurajat să explorez în domeniul componistic direcții muzicale la care nu mă gândisem până atunci. În urma selectării în formații precum Psalmodia și Gaudeamus, mi s-a oferit oportunitatea să întâlnesc muzicieni de excepție și să particip la festivaluri și simpozioane naționale și internaționale.
Le sunt profund recunoscător celor care au întemeiat și susțin în continuare specializarea Muzică religioasă, deoarece aceasta a avut marele merit de a aduna din toate colțurile țării tineri pasionați de muzica veche și autentică a Bisericii, pe care altfel nu aș fi avut ocazia să-i cunosc.
Îmi exprim întreaga admirație și gratitudine pentru profesorii care m-au instruit – unii dintre ei personalități enciclopedice, cu largi orizonturi intelectuale și spirituale – și care au reușit să-mi împărtășească nu doar cunoștințe muzicale, ci mai ales setea de cunoaștere și experiențe valoroase de viață.
Le doresc tuturor celor care aspiră să urmeze cursurile Universității Naționale de Muzică să aibă parte de cel puțin tot atâta bucurie și folos pe cât am avut eu, cu certitudinea că, în această instituție de înaltă educație artistică, excelența este posibilă pe măsura talentului și a strădaniei.
Virgil Ioan Nanu

Sunt mândru și onorat de faptul că sunt absolvent al specializării Muzică religioasă din cadrul Universității Naționale de Muzică din București. Nivelul de pregătire, exigența și seriozitatea profesorilor noștri nu doar mi-au insuflat dragostea pentru muzică, ajutându-mă să dobândesc cunoștințe muzicale prețioase, ci m-au ajutat să mă dezvolt și din punct de vedere uman.
Am fost privilegiat să fac parte din formația de muzică bizantină Psalmodia, unde, datorită diversității și nivelului complex al partiturilor, am evoluat rapid din punct de vedere vocal și al auzului muzical, aspecte esențiale în domeniul în care activez acum.
Cel mai important lucru este că m-am simțit ca în sânul unei familii ai cărei membri m-au îmbogățit moral și spiritual, prin bunătatea, seriozitatea, cunoștințele și talentul de care au dat dovadă pe parcursul anilor de studii.
Parcurgerea diferitelor discipline mi-a dat noi și neprețuite cunoștințe (Armonie, Polifonie, Solfegiu, Dicteu, Estetică, Stilistică, Istoria muzicii), care mă ajută să fiu un cântăreț de operă bine pregătit, cu o viziune mai largă asupra lucrărilor muzicale pe care le abordez.
Universitatea Națională de Muzică din București mi-a pus la dispoziție toate materialele necesare pentru pregătirea licenței, iar profesorii m-au ghidat și m-au sprijinit pe tot parcursul studiilor în această prestigioasă instituție de artă și cultură.
Teodor Ilincăi

Perioada studiilor a fost definitorie pentru tot ceea ce înseamnă cariera și dezvoltarea mea profesională. Profesorii pe care i-am cunoscut pe parcursul anilor de studiu m-au inspirat și mi-au condus pașii către cariera didactică. În anii petrecuți la Conservator am simțit că fac parte dintr-o familie, iar perfecționarea prin gradele didactice m-a adus înapoi peste ani în marea familie UNMB. Absolvirea specializării Muzică religioasă m-a ajutat să mă perfecționez în domeniul muzicii bizantine, în care desfășor o activitate susținută în cadrul Catedralei Arhiepiscopale din Curtea de Argeș.
Robert-Cristian Popelcă

Am bătut sfios la porțile UNMB la pasul dintre milenii, o vreme în care studiile de Licență însemnau cinci ani de acumulări, de experiențe profesionale, de împliniri muzical-artistice.
M-am bucurat de înțelegerea complexă a fenomenului muzical-interpretativ, atât din perspectiva muzicii bizantine cu care eram deja familiar, cât și din cea a muzicii universale. Consider dublu avantajul abordării celor două tipuri de muzici, iar viața profesională de după absolvirea UNMB mi-a demonstrat acest fapt din plin, oferindu-mi între altele satisfacția obținerii a numeroase premii la concursuri corale naționale și internaționale prestigioase, în calitate de dirijor al unor formații corale bărbătești.
Afirm cu mândrie că la formarea mea profesională au contribuit, ca profesori, personalități de anvergură națională și internațională, din toate domeniile de studiu muzical (Muzică bizantină, Teorie, Armonie, Dirijat și Ansamblu, Istoria muzicii). Faptul că studiile teoretice s-au îmbinat permanent cu practica muzicală sub oblăduirea acestor maeștri șlefuitori de talente, l-am apreciat, îl apreciez și îl voi aprecia întotdeauna ca pe un mare atu al statutului de student UNMB: concertele corale semestriale, concertele naționale și internaționale ale ansamblului Psalmodia, participările la simpozioane de muzicologie bizantină. Încununarea formării mele muzicale a fost reprezentată de absolvirea studiilor doctorale în cadrul UNMB.
Profesorii UNMB nu doar formează viitori muzicieni, ci inspiră viitori artiști și asigură, prin simbioza maestru-ucenic, perenitatea slujirii la altarul muzicii.
Răzvan-Constantin Ștefan

La Universitatea Națională de Muzică am avut șansa să întâlnesc profesori de o înaltă ținută academică, ce m-au ajutat enorm să-mi dezvolt aptitudinile muzicale și nu numai.
Tot ceea ce oferă UNMB, de la cursuri de un bogat și profund univers muzical, dotările moderne, profesionalismul și dăruirea profesorilor de la specializarea Muzică religioasă, la burse de studiu internaționale și multe alte oportunități de dezvoltare și afirmare, ajută din plin la formarea muzicienilor de mare clasă.
Dacă ar fi să mă întorc la momentul alegerii universității pe care să o urmez, aș alege fără ezitare UNMB.
Nicholas (Nicolae) Lupu

Ocupându-mă în mănăstire cu cântarea la strană, am dorit să mă specializez în acest domeniu, astfel încât am urmat studiile de licență în cadrul specializării Muzică religioasă bizantină.
Impresiile din anii studenției au rămas de durată. Conservatorul este o școală pe care aș repeta-o oricând și ori de câte ori cu plăcere, datorită performanței și, mai ales, seriozității cu care își împlinește obiectivele educaționale. Aici nimic nu este tratat superficial, totul este realizat cu responsabilitate. Anii de studiu m-au ajutat în activitatea din mănăstire, unde muzica bizantină joacă un rol fundamental în laudele neîncetate aduse lui Dumnezeu.
Anastasia Mitric Monahie

Universitatea Națională de Muzică din București este școala care a contribuit decisiv la formarea mea profesională. Este locul în care mă întâlnesc și astăzi cu dascălii posesori ai unei cunoașteri care-i poziționează într-o perspectivă „de deasupra” față de ce s-a scris și se cunoaște din și despre muzică. Este instituția care a avut curajul și încrederea să mă trimită la studii în străinătate, printr-o bursă Erasmus și în baza parteneriatelor active pe care le are cu instituții similare, de prestigiu, din Europa și de dincolo de ea. Sunt fericit să lucrez zilnic, punând în aplicare lucrurile învățate de la dedicații formatori de aici.
Costel (Pr. Constantin Iustian) Stoica

Am început această facultate pur și simplu din pasiune și am terminat-o cu gânduri și cunoștințe mărețe. Cei trei ani de licență au făcut lumină în informațiile răvășite pe care le dobândisem până atunci, deschizându-mi totodată noi orizonturi muzicale pe care continui să le explorez și astăzi. Prin muncă și prin inspirația profesorilor, am deprins metodele de a atinge excelența. Nu în ultimul rând, a fi femeie în lumea muzicii bizantine poate fi o provocare. La UNMB nu m-am simțit niciodată dezavantajată, ci, dimpotrivă, am fost mereu încurajată și evidențiată.
Anamaria Maranda

În timpul studiilor am beneficiat de calitățile și experiența didactică a unui corp profesoral de excepție, atât la disciplinele specifice muzicii religioase, cât și la cele care țin de educația muzicală generală.
Ca student al specializării Muzică religioasă am învățat să pătrund în tainele descifrării manuscriselor şi să compun, la rândul meu, cântări, în acord cu rigorile normelor de compoziţie muzicală bizantină.
Ancorat în această tradiţie milenară a cântului sacru şi consecvent concepţiei potrivit căreia „este foarte important nu doar să fii psalt, ci să-i faci pe alţii să cânte psaltică”, profesorii specializării şi-au împlinit vocaţia îndrumând de-a lungul timpului generații de studenţi, actualmente interpreţi de excepţie ai muzicii psaltice, profesori, muzicologi sau bizantinologi care duc mai departe tainele artei psaltice și bunul nume al acestei instituții de învățămâmt universitar.
Preot Adrian-Cristian Mazilița
Profesori de specialitate

- Nicolae Gheorghiță
- Prof. univ. dr. habil.

- Gabriel Constantin Oprea
- Conf. univ. dr.

- Marcel Costea
- Conf. univ. dr.

- Cătălin Cernătescu
- CS III dr.