Valentina Sandu-Dediu

Prof. univ. dr. dr. h.c.
Director fondator al revistei Musicology Today
Discipline predate:
Îndrumare doctorat, Interpretarea – de la teorie la practică, Muzicologie, Perspective actuale în muzicologie, Sinteză muzicologică, Stilistică muzicală
Contact:

Educație

  • Burse postdoctorale la New Europe College Bucharest și Wissenschaftskolleg zu Berlin.
  • Doctor în Muzică, Universitatea Națională de Muzică București (1995).
  • Licență în muzicologie, 1990.

Biografie

VALENTINA SANDU-DEDIU a absolvit în 1990 Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, secţia muzicologie și este cadru didactic în UNMB din 1993. S-a perfecţionat în Austria cu o bursă a Fundaţiei Alban Berg (1991), în Germania la Wissenschaftskolleg zu Berlin (2000), în România datorită celor două burse de la New Europe College (în 1996-97 şi în 2008). A obţinut titlul de doctor în muzică în 1995. Din 2014 este Rector al Institutului de Studii Avansate New Europe College. Laureată cu Premiul Academiei Române (1997), Premii ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (1998, 2010, 2014, 2017, 2020), ale Fundaţiei Ernst von Siemens, München (1998, 2000, 2004), Sandu-Dediu a fost distinsă în 2008 cu Premiul Academiei de Ştiinţe Berlin-Brandenburg, acordat de Peregrinus-Stiftung. A publicat studii și articole în România, Polonia, Serbia, Ungaria, Germania, SUA, Marea Britanie, Franța, și a realizat serii de emisiuni la Radio România Muzical. De asemenea, semnează volume de muzicologie apărute la Editura Muzicală, Editura Didactică şi Pedagogică, Humanitas – Bucureşti şi la PFAU – Saarbrücken, cu accent pus pe muzica românească postbelică, pe stilistică și retorică muzicală. În 2010 a fondat revista de muzicologie a UNMB, Musicology Today. În calitate de pianistă, a înregistrat CD-uri împreună cu Ray Jackendoff (Albany-Boston), cu Dan Dediu şi Ionuţ Ştefănescu (Cavalli Records şi Neos), cu Aurelian-Octav Popa, Irina Mureșanu (Metier – SUA), Diana Moș.

Publicații și înregistrări

Volume, îngrijire de ediție (selecție)

  • Wozzeck – profeţie şi împlinire, Bucureşti, Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, 1991.
  • Ipostaze stilistice şi simbolice ale manierismului în muzică, Bucureşti, Editura Muzicală, 1997.
  • Dan Constantinescu – esenţe componistice, monografie scrisă în colaborare cu Dan Dediu, tipărită în 1998, Bucureşti, Inpress, 288 pag. Retipărită în 2013, București, Editura Muzicală.
  • Ludwig van Beethoven, Bucureşti, Editura Muzicală, 2000. Ediţie revăzută, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 2008.
  • Muzica românească între 1944-2000, Bucureşti, 2002.
  • Muzica nouă între modern şi postmodern, Bucureşti, Editura Muzicală, 2004.
  • Rumänische Musik nach 1944, Saarbrücken, Pfau, 2006.
  • Alegeri, atitudini, afecte. Despre stil si retorica in muzica, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 2010. Un nou tiraj tipărit în 2013.
  • Robert Schumann, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 2011.
  • Victor Giuleanu. Un portret în documente și mărturii, în colaborare cu Andreea Chiselev, București, Editura Muzicală, 2014.
  • Octave paralele, București, Humanitas, 2014.
  • În căutarea consonanțelor, Humanitas, București, 2017.
  • (ed.) Musicology Today, Journal of the National University of Music Bucharest, No.1-4, Bucharest, Editura UNMB, 2011; (ed.) Musicology Today, Fusions and Identities, No.5-8, 2012; (ed.) Musicology Today, Interdisciplinary Concepts, No.9-12, 2013; (ed.) Musicology Today, Insights into Theories of Performance, Sacred music and Romanian Modern Compositions, No.13-16, 2014; (ed.) Musicology Today, Western and Eastern Musical Traditions of Notation and Improvisation, No.17-20, 2015; (ed.) Musicology Today, No.21-24, Bucharest, 2016; (ed.) Musicology Today, No.25-28, Bucharest, 2017 (ed.) Musicology Today, No.29-32, Bucharest, 2018
  • (ed.) Musik in Dark Times, Europe East and West, 1930-1950, București, Editura UNMB, 2016 (în limbile engleză și germană).
  • (co-editor, împreună cu Nicolae Gheorghiță) Noi istorii ale muzicilor românești, 2 vol. (I. De la vechi manuscrise la perioada modernă a muzicii românești; II. Ideologii, instituții și direcții componistice din secolele XX-XXI), Editura Muzicală, București, 2020.

Studii (selecție)

  • Points de vue sur le postmodernisme musical, Bucureşti, Euresis, cahiers roumains d’études littéraires, 1-2/ 1995, Editions Univers, p.115-123.
  • Common Subjects in Musical Rhetoric and Stylistics. Aspects and Proposals. Bucureşti, New Europe College-Yearbook 1996-97, 2000, p. 367-410.
  • 1944-1965: Musik und Politik in Rumänien, Caietele Echinox, vol.4, Restricţii şi cenzură, Cluj, Dacia, 2002, p.193-203.
  • Towards Modern Music in Romania, East Central Europe / L’Europe du Centre Est: Eine wissenschaftliche Zeitschrift. Budapesta, Vol.30, part 2, 2003, p.1-19.
  • Rumänische Komponisten zwischen den “gemässigten”, den “radikalen” Moderne und der Postmoderne, Musicology, Journal of the Institute of the Serbian Academy of Sciences and Arts, 6, Belgrade, 2006, p.147-164.
  • Dodecaphonic Composition in 1950s and 1960s Europe: The Ideological Issue of Rightist or Leftist Orientation, Journal of Musicological Research, Taylor & Francis, Volume 26, 2007, Issue 2-3, p. 177-192.
  • Das Musikleben in Bukarest um 1900, în Musik-Stadt. Traditionen und Perspektiven urbaner Musikkulturen, Band 1, hg. von Helmut Loos,  Gudrun Schröder Verlag, Leipzig, 2011, p. 343-352.
  • Zur Rezeption der Moderne in Rumänien – ein Begriff und seine Auslegungen, în Ereignis und Exegese. Musikalische Interpretation – Interpretation der Musik. Festschrift für Hermann Danuser zum 65. Geburtstag. Hg. von C. Bork, T.R. Klein, B. Meischein, A. Meyer, T. Plebuch, Edition Argus, Schliengen, 2011, p. 755-759.
  • Writing on music in post-war Romania:  Soviet sources, nationalism, structuralism, in Beyond the East-West Divide. Balkan Music and its Poles of Attraction, Ivana Medić and Katarina Tomašević (eds.), Belgrade, Institute of Musicology SASA, 2015, p. 182-190.
  • Osteuropa, în Lexikon Neue Musik, hrsg. von Jörn-Peter Hiekel, Christian Utz, Metzler & Bärenreiter, Stuttgart & Kassel, 2016, p. 487-501.
  • Rhetorical Mentalities in Classical Music. In the Margins of Books by Leonard Ratner and Mark Evan Bonds, în STUDIA UBB. PHILOSOPHIA, Vol. 61 (2016), 1, Cluj, pp. 21-33
  • Murky Times and Ideologised Music in the Romania of 1938-1944, in Music in Dark Times. Europe East and West 1930-1950, edited by Valentina Sandu-Dediu, Editura UNMB, 2016.
  • Constantin Brăiloiu and His Circle. Some French-Romanian Musicological Connections, in Revue de Musicologie, Tome 103 (2017), no.2, p.649-658.
  • The Beginnings of Romanian Composition: Between Nationalism and the Obsession with Synchronizing with the West. In Nineteenth-Century Music Review, Volume 14, Special Issue 3 (Music in Nineteenth-Century Romania), December 2017, p. 315-337.
  • Vor und nach dem Neoklassizismus: Max Reger und Wilhelm Georg Berger, in Max Reger – ein nationaler oder ein universaler Komponist, hg.von Helmut Loos, Klaus-Peter Koch und Susanne Popp, Gudrun Schröder Verlag, Leipzig 2017, p.75-85.
  • Schönberg und seine Schüler im Bukarest des 20.Jahrhunderts: eine Orientierung, in Die Rezeption der Wiener Schule in Osteuropa, hg.von Hartmut Krones, Helmut Loos und Klaus-Peter Koch,  Gudrun Schröder Verlag, Leipzig 2017, p.259-276.
  • George Enescu, Posthumously Reviewed, in Studia Musicologica 59/1–2, 2018, pp. 61-69. DOI: 10.1556/6.2018.59.1–2.5.
  • Nationale Schule und Neue Musik. Rumänische Komponisten: ein Wegweiser, in osteuropa. Durchblick. Politik und Gesellschaft in Rumänien, Hg. von Manfred Sapper und Volker Weichsel,  69. Jahrgang / Heft 6-8 / 2019, Berlin, 291-304.
  • “The New Romanian Operetta” of the 1950s. An Instrument in the Building of Socialism. In Popular Music Theatre under Socialism. Operettas and musicals in the Eastern European States 1945 to 1990, Wolfgang Jansen edit., Waxmann, Münster-New York, 2020, p.205-218.
  • Socialist and Postsocialist Histories Reflected in the Recent Past of the Bucharest Philharmonic. In Biljana Milanović, Melita Milin and Danka Lajić Mihajlović (eds.), Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect, Institute of Musicology, Belgrade 2020, p.185-208.
  • Dur- und Molldreiklänge in nicht-tonalen Werkstrategien von Tiberiu Olah und Anatol Vieru, in Dur versus Moll. Zur Geschichte der Semantik eines musikalischen Elementarkontrasts, hg. von Hans-Joachim Hinrichsen, Stefan Keym, Wien-Köln-Weimar, Böhlau Verlag, 2020, p. 487-502.
  • Moz-art and Amadeus, Compositions and Fictions, Dissonance in Interpretation, în Mozart Studies vol.1, Media Musica, Cluj, 2021, p.5-14.

Lista CD-urilor realizate

  • Dan Dediu – Chamber Works [Don Giovanni/Juan (Irina Muresanu, Valentina Sandu-Dediu), Griffon (Sanda Crăciun, Valentina Sandu-Dediu)], Romanian Radio Broadcasting Corporation, Romania, 1998,  DDCD 1001, UCMR-ADA 8A12030
  • Muzică pentru Goethe [Gheorghe Firca, Freisinn (Vladimir Deveselu, Valentina Sandu-Dediu)], 2001, Roton România
  • Romanian Music for Clarinet and Piano, Ray Jackendoff – clarinet, Valentina Sandu-Dediu – piano
  • [Lucrări de Marţian Negrea, Ştefan Niculescu, Dan Dediu, Constantin Silvestri].
    1. Editura Muzicală 018, Bucharest, 2002. UCMR-ADA 2 A 12373.
    2. Albany Records, U.S.A., 2003.
  • Recital de clarinette Aurelian Octav Popa. Piano – Valentina Sandu-Dediu, Fundaţia Societatea de concerte Bistriţa, Okean, 2004.
  • Subito de W.Lutoslawski, împreună cu Diana Moş, pe CD-ul In memoriam Witold Lutoslawski, Institutul Polonez la Bucureşti, 2004.
  • Dan Dediu – Apfelwürmer: I.B.Ştefănescu (Flöte), V.Sandu-Dediu, D.Dediu
  • (Klavier) Fulgor, Fantasia fantomagica sul B.E.C.H. (Piano vierhändig); Apfelwürmer (Piano vierhändig, Flöte), Cavalli-Records, Bamberg, CCD 288, 2007.
  • Dan Dediu – Piano Pieces: D.Dediu/V.Sandu-Dediu (Idyllen und Guerrillen op.76), NEOS
  • Music (Deutschlandradio), 2007.
  • Dan Dediu, Spheres: Diana Moș/V.Sandu-Dediu, Un bestiar mitologic, Casa Radio, 2013.
  • Hybrids, Hints & Hooks. Music by Dan Dediu: Irina Mureșanu/V.Sandu-Dediu, Divine Art, Metier (USA/Canada), 2021.

Linkuri