Antigona Rădulescu

Prof. univ. dr. habil.
Coordonator al revistei Acord a UNMB
Coordonator al Fondului Arhivistic al Muzicii Românești
Discipline predate:
Îndrumare doctorat, Metode moderne de analiză, Naratologie muzicală, Polifonie (contrapunct), Semiotică muzicală
Contact:

Educație

  • Doctor în Muzică, Universitatea Națională de Muzică București (2002)
  • Absolventă a Universității Naționale de Muzică din București (1980-1984)

Biografie

Antigona Rădulescu a absolvit muzicologia la Universitatea Națională de Muzică din București în 1984, devenind doctor în muzică în 2002. Este profesor al aceleiași universități, unde predă cursuri de semiotică, naratologie muzicală și polifonie, activând și în cadrul Școlii doctorale „Constantin Brăiloiu” a UNMB. Din 1991 este membră a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, iar din 2013, a International Musicological Society.

Activitatea sa muzicologică include: cărți publicate – Perspective semiotice în muzică (2003), Johann Sebastian Bach (2010), Introducere în semiotica muzicală (2013), pentru care a primit Premiul Academiei Române (2015), Ipostaze concentrate ale unui contrapunct modern. Studiu de caz – Paul Hindemith (2013), Odiseea muzicală 1864-2014 cu traducere în engleză (2014); colaborarea la volumul Valentinei Sandu-Dediu Muzica românească între 1944-2000 (2002), tradus în limba germană (2006); coordonarea volumului Estetica. Un alt fel de manual (2007); studii cu teme diferite, de la semiotică la creația modernă și contemporană, participări la conferințe naționale și internaționale.

Publicații

Cărți

Odiseea muzicală 1864-2014 / Musical Odyssey, Editura UNMB, 2014, București; Elemente de tehnică și stil în muzica lui Palestrina, Editura Muzicală, București, 2013; Introducere în semiotica muzicală, Editura Muzicală, București, 2013 (premiul Academiei Române, 2015); Ipostaze concentrate ale unui contrapunct modern, Editura Muzicală, București, 2013; Johann Sebastian Bach, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2010; Perspective semiotice în muzică, Editura Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, 2003.

Studii

Construind instituții și o viață muzicală modernă (coautor Alice Tacu), în Noi istorii ale muzicilor românești, Editura Muzicală, 2020, vol. II; Towards a Genuine University Status: the National University of Music Bucharest between the Two World Wars (1918-1940), Studia musicologica labacensia, 4, 2020; Dan Dediu Elegia minacciosa (with Gnossienene-Mandala), Musikproduktion Hoeflich, München, 2019; Inside the Archives of the National University of Music Bucharest, Musicology Today 36, 2018; A City called Wagner, Musicology Today/35, 2018; A City Called Wagner, în Musicology Today 3/2018; Alchimia muzicii lui Dan Dediu, Interferențe est-vest, adaptări, reinventări în muzica lui Dan Dediu, Lumini tainice, Dialog cu Dan Dediu, Interviu cu Dan Dediu despre globalizare și manele, în Dan Dediu sau compoziția ca metaforă și adevăr, București, Editura Muzicală 2018; Dan Dediu – 50, în Actualitatea muzicală, martie 2017; Simpozionul internațional de muzicologie – Aurel Stroe și Pascal Bentoiu, în Actualitatea muzicală, iunie 2017; 25 articole (revizuire/noi) în Grove Dictionary online: Nicolae Beloiu, Eduard Caudella, Tudor Ciortea, Liviu Comes, Paul Constantinescu, Violeta Dinescu, Alexandru Flechtenmacher, Dumitru G.Kiriac, Marțian Negrea, Irina Odăgescu. Ion Nona Otescu, Carmen Petra Basacopol, Cornelia Tăutu, Dan Voiculescu, Eduard Wachmann, Alexandru Wachmann, Florica Musicescu, Ștefan Gheorghiu, Valentin Gheorghiu, Dinu Ciocan, Dan Dediu, Universitatea Națională de Muzică București, Remus Georgescu, George Balint, Cella Delavrancea ; Ștefan Niculescu – muzicologul, în Ștefan Niculescu: Portret în eterofonie, Editura Muzicală, București, 2015; Semiotic Pathways in Romanian Musicology, în Musicology Today 22/2015; East-West Interferences, Adaptations, Reinventions in Dan Dediu’s Music, în Musical Romania and the Neighbouring Cultures, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2014; The Speech of the Performer, în Musicology Today, 14/2013; A Semiotic Approach to Enescu’s 3rd Sonata for piano and violin and Bartók’s 1st Sonata for violin and piano, în Musicology Today, 9/2012; Laudatio Ray Jackendoff, Musicology Today 10/2012; Verva de Dan Dediu, Edit. Musikproduktion Höflich, München, 2012; Stravinsky and the Modern Ballet, în Musicology Today, 7/2011; UCMR la 90 de ani, Muzica 1/2010;  Stravinski. Baletul în modernitate, Revista Secolul XXI, nr.1-11, 2010; Interviu cu Dan Dediu, Muzica, 4/2008; Entretiens avec Dan Dediu, în Accents no.32, avril-juillet, 2007; Semiotică și naratologie muzicală și Muzica de film: privire estetico-semiotică (coautor Dan Dediu), în Estetica. Un alt fel de manual, Editura Universității Naționale de Muzică, București, 2007; cap. Ästhetische Optionen und stilistische Haltungen (coautor Valentina Sandu-Dediu), Die junge Generation, Archaische Überlieferungen und rumänische Kultur, p. 219-234 și Rumänische Komponisten aus der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts (coautori Valentina Sandu-Dediu, Ștefan Firca), în Rumänische Musik nach 1944, bei Valentina Sandu-Dediu, PFAU-Verlag, 2006 ; cap. Investigații teoretice – fundamente ale unor sisteme componistice (coautor Valentina Sandu-Dediu), Tânăra generație de compozitori: o perspectivă (autor Antigona Rădulescu) și Mic Lexicon de compozitori români (coautori: Valentina Sandu-Dediu, Ștefan Firca), în Muzica românească între 1944-2000, Editura Muzicală, 2002, autor Valentina Sandu-Dediu; «Crăiasa zăpezii» şi « Mica sirenă» de Liana Alexandra, în Muzica, 2/2002 ; Perspective semiotice în predarea contrapunctului, în Muzica 4/1993 ; Lumini secrete de Dan Dediu, în Muzica, 1/1992; Episoade şi viziuni – Ludovic Feldman de Dan Dediu, în Muzica, 2/1992); Introducere în semiotică, în  Orfeu, dec.1992; Interviu cu Ştefan Niculescu, în Muzica, 4/1990; Muzica contemporană în actualitate, în Muzica 2,3/1990/; Probleme de semiotică muzicală (coautor Dinu Ciocan), în Studii de Muzicologie, Editura Muzicală, 1989, vol XXI.