Aveți abilități de lider? Sunteți pasionați de muzică? Aici este locul potrivit pentru a vă forma. Pentru că dirijorul de cor sau de orchestră este un lider. Este cel care cunoaște în amănunt domeniul său: descoperă în profunzime teoria muzicii, tainele subtile ale polifoniei, armoniei și formelor muzicale, parcurge la propriu – citind la pian și cu vocea – numeroase partituri din toate genurile muzicale, le pătrunde sensurile, le construiește traseul expresiv, le transformă în sunet cu ajutorul vocilor sau instrumentelor colegilor săi, cu care lucrează cot la cot, săptămână de săptămână și/sau în stagii compacte, în sala de curs de ansamblu coral sau de orchestră și pe scenele-laborator ale UNMB.
Aici, viitorul dirijor învață alfabetul gesturilor și își dezvoltă capacitatea de a conduce și de a construi, pentru ca, în final, să transforme semnele de pe hârtie în Muzică.
Și toată munca de a aduna cunoștințe și de a le modela în sunet și emoție este încununată de apariția în locul sacru pentru fiecare artist – Scena de concert. Acolo, pe scenă, dirijorul de orchestră sau de cor face dovada harului său: dă viață muzicii.
Forma de învățământ: cu frecvență
Durata programului: 4 ani
Număr credite: 240 ECTS
Limba de predare: română
Rezultatele învățării
Cunoștințe | Abilități | Responsabilitate și autonomie |
Studentul/absolventul descrie și explică argumentat teoriile, conceptele și principiile care stau la baza notației muzicale (scris-cititului muzical). | Studentul/absolventul realizează corelaţia corectă între textul muzical şi configuraţia sonoră (cu nivel de complexitate ridicat în cazul repertoriului specific), pe baza abilităţilor auditive, de memorie muzicală şi scris-citit muzical dobândite, inclusiv auzul muzical interior. | Studentul/absolventul analizează și evaluează în mod autonom concordanța dintre textul muzical și exprimarea sonoră, într-o varietate repertorială și stilistică reprezentativă, în funcție de specializare. |
Studentul/absolventul definește și descrie teoriile, conceptele și principiile, regulile gramaticale şi elementele de limbaj muzical ce stau la baza tehnicilor clasice de scriitură şi metodelor consacrate de analiză muzicală, cu referire în mod deosebit la sfera specializării. | Studentul/absolventul utilizează în mod adecvat tehnicile clasice de scriitură muzicală (omofonă și polifonă, cu nivel de complexitate ridicat), urmărind obținerea unui rezultat cu valențe estetice și semantice. | Studentul/absolventul analizează lucrări muzicale din repertoriul specific, în mod creativ și critic, cu ajutorul gândirii muzicale și cunoștințelor dobândite, corelând elementele de limbaj muzical, tehnicile de scriitură și formele muzicale identificate cu expresia muzicală. |
Studentul/absolventul identifică şi descrie caracteristicile diferitelor culturi, stiluri, genuri și forme muzicale, în corelație cu alte domenii artistice şi/sau aspecte istorice, cu referire în mod deosebit la repertoriul specific. | Studentul/absolventul clasifică argumentat lucrări muzicale (cu nivel de complexitate ridicat), pe baza caracteristicilor stilistice și arhitectonice, luând în considerare contextul istoric și cultural. | Studentul/absolventul se integrează în contexte artistice și sociale diverse, aplicând cunoștințele referitoare la stiluri, genuri, forme și tradiții muzicale pentru a-și fundamenta și adapta propria activitate muzical-artistică. |
Studentul/absolventul cunoaște și utilizează surse relevante de informații cu specific muzical sau tangente domeniului. | Studentul/absolventul selectează și sistematizează informații cu specific muzical sau tangente domeniului (de ordin istoric, cultural, estetic, stilistic etc.). | Studentul/absolventul elaborează conținuturi pentru propria activitate muzical-artistică și își lărgește, diversifică, nuanțează și rafinează permanent perspectiva muzical-artistică proprie, prin consultarea și evaluarea unor surse de informații relevante din domeniul muzical-artistic. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea tehnicii interpretative dirijorale (corale/orchestrale, în funcție de specializare) și a principiilor de bază ale tehnicii interpretative vocale și instrumentale. | Studentul/absolventul utilizează corect şi funcţional tehnica interpretativă dirijorală (corală/orchestrală, în funcție de specializare) și elementele de bază ale tehnicii interpretative vocale și instrumentale, în practica muzicală proprie. | Studentul/absolventul selectează un repertoriu adaptat, din punct de vedere tehnic, stilistic și estetic, diverselor contexte muzical-artistice și cerințelor specifice proprii sau ale celor pe care îi îndrumă. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza dirijatului (coral/orchestral, în funcție de specializare), având drept fundament asimilarea unui repertoriu muzical relevant și reprezentativ pentru specializarea sa. | Studentul/absolventul demonstrează capacităţile dirijorale proprii, pe baza mijloacelor dirijorale asimilate, prin parcurgerea etapelor procesului de comunicare artistico-muzicală (de la concepţie la realizarea interpretativă dirijorală) şi ţinând cont de particularităţile tehnice ale instrumentelor şi vocilor. | Studentul/absolventul tinde către conturarea unei viziuni dirijorale proprii, prin asimilarea și valorificarea unor modele de referință, utilizând gândirea și practica muzicală într-un mod creativ, critic și reflexiv. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază în proiectarea, organizarea și, după caz, evaluarea evenimentelor muzicale/unităților de învățare/conținuturilor cu specific didactic. | Studentul/absolventul utilizează strategii eficiente în planificarea, coordonarea și susținerea unor activități muzicale (inclusiv a celor cu specific didactic), în diverse contexte profesionale, integrând conținuturi muzicale relevante și adaptându-le contextului performativ, în vederea atingerii unor obiective clare, evaluabile și valoroase din punct de vedere artistic. | Studentul/absolventul este capabil să conceapă și să organizeze evenimente/proiecte/unități de învățare/conținuturi cu specific muzical/didactic, demonstrând autonomie, inițiativă și coerență în luarea deciziilor și în gestionarea resurselor umane și materiale implicate. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza comunicării optime cu publicul și colaborării eficiente într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice, în cadrul actului muzical-artistic. | Studentul/absolventul colaborează eficient cu alți participanți implicați direct sau indirect (compozitori, interpreți, dirijori, muzicologi, jurnaliști muzicali, impresari, secretari muzicali) și comunică optim cu publicul de concert sau cu cel abordat prin intermediul mass-media, atât prin intermediul prestației dirijorale, cât și prin alte mijloace. | Studentul/absolventul își asumă responsabilitatea artistică și profesională în toate etapele procesului de creație dirijorală/didactic, inclusiv în colaborarea cu alți participanți implicați direct sau indirect (compozitori, interpreți, dirijori, muzicologi, jurnaliști muzicali, impresari, secretari muzicali etc.) și în comunicarea cu publicul, putând susține argumentat propriile decizii și opțiuni dirijorale. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unor modalități de utilizare a tehnologiei în interpretarea dirijorală. | Studentul/absolventul utilizează tehnologii digitale adecvate pentru a studia, interpreta, înregistra și analiza materiale muzicale. | Studentul/absolventul integrează diverse tehnologii muzicale în activitatea sa artistică. |
Studentul/absolventul cunoaște mecanismele și criteriile de evaluare a parcursului profesional, precum și tendințele și cerințele actuale ale pieței muncii în domeniul muzical și artistic. | Studentul/absolventul poate evalua obiectiv propriul nivel de pregătire muzicală și artistică, conștientizează necesitatea de formare și dezvoltare continuă și întreprinde demersuri concrete pentru perfecționarea competențelor necesare integrării și adaptării optime în mediul profesional. | Studentul/absolventul manifestă o atitudine proactivă față de propria evoluție profesională, își asumă responsabilitatea pentru actualizarea constantă a competențelor și se adaptează autonom și flexibil la cerințele pieței muncii în domeniul muzical și artistic. |
Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională, operând adecvat cu un vocabular relevant pentru specializarea sa și respectând regulile de pronunție, de ortografie, morfo-sintactice, de compunere, organizare și comunicare a discursului. | Studentul/absolventul se poate exprima fluent într-o limbă de circulație internațională la nivel comunicativ și discursiv atât oral, cât și în scris, integrând abilitățile receptive (citit, ascultat) cu cele productive (vorbit, scris) în situații și contexte cu specific muzical și general. | Studentul/absolventul utilizează limba de circulație internațională în mod autonom în activitatea sa profesională, pe baza competențelor lingvistice și strategiilor de învățare și comunicare dobândite, demonstrând flexibilitate și eficiență în exprimarea orală și scrisă. |