Acasă > Oferta educațională > Licență FCMPm > Muzică (Pedagogie muzicală)
Muzică (Pedagogie muzicală)
Specializarea conține toate elementele necesare pentru a oferi o pregătire temeinică, indispensabilă oricărui muzician profesionist. Ghidați de specialiști recunoscuți la nivel național și internațional, veți avea ocazia de a parcurge o călătorie fascinantă, pe parcursul căreia veți putea acumula o multitudine de cunoștințe și abilități ce vă vor ajuta să stăpâniți complexul teritoriu al muzicii – deopotrivă știință și artă.
- Veți putea experimenta bucuria de a cânta împreună într-unul din ansamblurile corale ale instituției și veți putea explora sentimentul unic de a vă transmite intențiile prin gestul dirijoral.
 - Vă veți putea perfecționa capacitatea de a înțelege muzica, de a interpreta lucrări muzicale, de a scrie și citi semnele muzicale, convertind sunetele în note pe portativ și transformând indicațiile din partitură în sonorități care să încânte audiența.
 - Veți putea descoperi nenumărate capodopere muzicale, aflând detalii despre contextul compunerii lor și despre sensul ascuns în sunete.
 - Veți avea ocazia de a cânta în minunata sală „George Enescu” a UNMB sau pe scene ale altor instituții artistice prestigioase, ca membru sau conducător al unor formații vocale sau vocal-instrumentale.
 
Pe scurt, veți avea posibilitatea de a învăța să gândiți și să vă exprimați emoțiile cu ajutorul sunetelor, ceea ce este sinonim cu a fi muzician. Și, nu în ultimul rând, vă veți putea completa pregătirea alegând din bogata ofertă de discipline și module facultative, care vă vor diversifica traiectoriile profesionale.
Forma de învățământ: cu frecvență
Durata programului: 3 ani
Număr credite: 180 ECTS
Limba de predare: română
Curriculum
| Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II | 
| 1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat | 
| 2 | Istoria muzicii | Istoria muzicii | 
| 3 | Dirijat coral | Dirijat coral | 
| 4 | Muzică bizantină | Muzică bizantină | 
| 5 | Pian complementar | Pian complementar | 
| 6 | Ansamblu coral | Ansamblu coral | 
| 7 | Educarea auzului muzical | Educarea auzului muzical | 
| 8 | Canto coral | Canto coral | 
| 9 | Sisteme de educaţie muzicală | Sisteme de educaţie muzicală | 
| 10 | Compozitori şi literatura muzicală | Compozitori şi literatura muzicală | 
| 11 | Practică artistică a) ansamblu coral | Practică artistică a) ansamblu coral | 
| b) ansamblu orchestral | b) ansamblu orchestral | |
| 12 | Educaţie fizică | Educaţie fizică | 
| 13 | Limbă modernă | Limbă modernă | 
| Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II | 
| 1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat | 
| 2 | – | Forme şi analize muzicale | 
| 3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii | 
| 4 | Armonie | Armonie | 
| 5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | 
| 6 | Dirijat coral | Dirijat coral | 
| 7 | Teoria instrumentelor şi elemente de orchestraţie | Teoria instrumentelor şi elemente de orchestraţie | 
| 8 | Pian complementar | Pian complementar | 
| 9 | Ansamblu coral | Ansamblu coral | 
| 10 | Principii de cercetare şi redactare în muzică | Principii de cercetare şi redactare în muzică | 
| 11a | Practică artistică: ansamblu coral | Practică artistică: ansamblu coral | 
| 11b | Practică artistică: ansamblu orchestral | Practică artistică: ansamblu orchestral | 
| 12 | Limbă modernă | – | 
| 13a | – | Limbă modernă | 
| 13b | – | Etică şi integritate academică | 
| Nr. crt. | Disciplinele semestrului I | Disciplinele semestrul II | 
| 1 | Teorie, Solfegiu, Dictat | Teorie, Solfegiu, Dictat | 
| 2 | Forme şi analize muzicale | Forme şi analize muzicale | 
| 3 | Istoria muzicii | Istoria muzicii | 
| 4 | Armonie | Armonie | 
| 5 | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | Polifonie (Contrapunct şi fugă) | 
| 6 | Dirijat coral | Dirijat coral | 
| 7 | Citire de partituri | Citire de partituri | 
| 8a | Istoria culturii muzicale pop | Istoria culturii muzicale pop | 
| 8b | Istoria muzicii creştine | Istoria muzicii creştine | 
| 9 | Folclor- Muzici tradiţionale | Folclor-Muzici tradiţionale | 
| 10 | Ansamblu coral | Ansamblu coral | 
| 11a | Practica artistică: ansamblu coral | Practica artistică: ansamblu coral | 
| 11b | Practica artistică: ansamblu orchestral | Practica artistică: ansamblu orchestral | 
| 12 | – | Cercetare şi documentare în vederea elaborării lucrării de licență | 
Ocupații Muzică
| Ocupaţii (în domeniul Muzică): | ||
| Cod COR | Ocupaţie | Observaţii | 
| 265205 | Corist | |
| 265255 | Documentarist muzică | |
| 265253 | Reporter muzical | |
| Alte ocupații: | ||
| Alte ocupații, potrivit calificării şi titlului acordat, conform competenţelor asigurate prin programul de studii. Dreptul de a exercita ocupația de Profesor în învățământul gimnazial (233002), conform prevederilor legale (deținere„ certificat de absolvire a programului de studii psihopedagogice – nivel I” sau echivalent). | ||
Rezultatele învățării
| Cunoștințe | Abilități | Responsabilitate și autonomie | 
| Studentul/absolventul descrie și explică argumentat teoriile, conceptele și principiile care stau la baza notației muzicale (scris-cititului muzical). | Studentul/absolventul realizează corelaţia corectă între textul muzical şi configuraţia sonoră (cu nivel de complexitate mediu, adecvat repertoriului cu specific didactic / pentru formații muzicale de amatori), pe baza abilităţilor auditive, de memorie muzicală şi scris-citit muzical dobândite, inclusiv auzul muzical interior. | Studentul/absolventul analizează și evaluează în mod autonom concordanța dintre textul muzical și exprimarea sonoră, într-o varietate repertorială și stilistică reprezentativă, în funcție de specializare. | 
| Studentul/absolventul definește și descrie teoriile, conceptele și principiile, regulile gramaticale şi elementele de limbaj muzical ce stau la baza tehnicilor clasice de scriitură şi metodelor consacrate de analiză muzicală, cu referire în mod deosebit la sfera specializării. | Studentul/absolventul utilizează în mod adecvat tehnicile clasice de scriitură muzicală (omofonă și polifonă, cu nivel mediu de complexitate), urmărind obținerea unui rezultat cu valențe estetice și semantice. | Studentul/absolventul analizează lucrări muzicale din repertoriul specific, în mod creativ și critic, cu ajutorul gândirii muzicale și cunoștințelor dobândite, corelând elementele de limbaj muzical, tehnicile de scriitură și formele muzicale identificate cu expresia muzicală. | 
| Studentul/absolventul identifică şi descrie caracteristicile diferitelor culturi, stiluri, genuri și forme muzicale, în corelație cu alte domenii artistice şi/sau aspecte istorice, cu referire în mod deosebit la repertoriul specific. | Studentul/absolventul clasifică argumentat lucrări muzicale (cu nivel mediu de complexitate), pe baza caracteristicilor stilistice și arhitectonice, luând în considerare contextul istoric și cultural. | Studentul/absolventul se integrează în contexte artistice și sociale diverse, aplicând cunoștințele referitoare la stiluri, genuri, forme și tradiții muzicale pentru a-și fundamenta și adapta propria activitate muzical-artistică. | 
| Studentul/absolventul cunoaște și utilizează surse relevante de informații cu specific muzical sau tangente domeniului. | Studentul/absolventul selectează și sistematizează informații cu specific muzical sau tangente domeniului (de ordin istoric, cultural, estetic, stilistic etc.). | Studentul/absolventul elaborează conținuturi pentru propria activitate muzical-artistică și își lărgește, diversifică, nuanțează și rafinează permanent perspectiva muzical-artistică proprie, prin consultarea și evaluarea unor surse de informații relevante din domeniul muzical-artistic. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază ale tehnicii interpretative vocale și instrumentale. | Studentul/absolventul utilizează corect şi funcţional elementele de bază ale tehnicii interpretative, în diverse ipostaze (vocală – cu specific coral – și instrumentală) ale practicii muzicale. | Studentul/absolventul gestionează în mod autonom și responsabil utilizarea corectă și funcțională a elementelor de bază ale tehnicii interpretative de către cei pe care îi îndrumă. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza conducerii unei formații muzicale, având drept fundament asimilarea unui repertoriu muzical relevant și reprezentativ, cu specific didactic/accesibil formațiilor de amatori. | Studentul/absolventul organizează şi conduce muzical formaţii corale, instrumentale sau vocal-instrumentale de amatori. | Studentul/absolventul gestionează în mod corespunzător evoluția formațiilor muzicale pe care le conduce/îndrumă, prin selectarea unui repertoriu adecvat și prin dinamica participării la evenimente școlare/muzical-artistice, utilizând gândirea și practica muzicală într-un mod creativ, critic și reflexiv. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor de bază în proiectarea, organizarea și, după caz, evaluarea evenimentelor muzicale/unităților de învățare/conținuturilor cu specific didactic. | Studentul/absolventul utilizează strategii eficiente în planificarea, coordonarea și susținerea unor activități muzicale (inclusiv a celor cu specific didactic), în diverse contexte profesionale, integrând conținuturi muzicale relevante și adaptându-le contextului performativ, în vederea atingerii unor obiective clare, evaluabile și valoroase din punct de vedere artistic. | Studentul/absolventul este capabil să conceapă și să organizeze evenimente/proiecte/unități de învățare/conținuturi cu specific muzical/didactic, demonstrând autonomie, inițiativă și coerență în luarea deciziilor și în gestionarea resurselor umane și materiale implicate. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea principiilor ce stau la baza comunicării optime cu publicul și colaborării eficiente într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice, în cadrul actului muzical-artistic. | Studentul/absolventul colaborează eficient cu ceilalți participanți implicați direct sau indirect (elevi, colegi, alți muzicieni etc.) și comunică optim cu publicul în cadrul actului muzical-artistic/cu specific didactic. | Studentul/absolventul își asumă responsabilitatea artistică și profesională în toate etapele procesului de pregătire și susținere a unor activități muzical-artistice/cu specific didactic, inclusiv în colaborarea cu ceilalți participanți implicați direct sau indirect (elevi, colegi, alți muzicieni etc.) și în comunicarea cu publicul, putând susține argumentat propriile decizii și opțiuni. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unor modalități de utilizare a tehnologiei în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. | Studentul/absolventul utilizează tehnologii digitale adecvate pentru a asimila, interpreta, înregistra și utiliza materiale muzicale în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. | Studentul/absolventul integrează diverse tehnologii muzicale în activitatea sa muzical-artistică și/sau didactică. | 
| Studentul/absolventul cunoaște mecanismele și criteriile de evaluare a parcursului profesional, precum și tendințele și cerințele actuale ale pieței muncii în domeniul muzical și artistic. | Studentul/absolventul poate evalua obiectiv propriul nivel de pregătire muzicală și artistică, conștientizează necesitatea de formare și dezvoltare continuă și întreprinde demersuri concrete pentru perfecționarea competențelor necesare integrării și adaptării optime în mediul profesional. | Studentul/absolventul manifestă o atitudine proactivă față de propria evoluție profesională, își asumă responsabilitatea pentru actualizarea constantă a competențelor și se adaptează autonom și flexibil la cerințele pieței muncii în domeniul muzical și artistic. | 
| Studentul/absolventul demonstrează cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională, operând adecvat cu un vocabular relevant pentru specializarea sa și respectând regulile de pronunție, de ortografie, morfo-sintactice, de compunere, organizare și comunicare a discursului. | Studentul/absolventul se poate exprima fluent într-o limbă de circulație internațională la nivel comunicativ și discursiv atât oral, cât și în scris, integrând abilitățile receptive (citit, ascultat) cu cele productive (vorbit, scris) în situații și contexte cu specific muzical și general. | Studentul/absolventul utilizează limba de circulație internațională în mod autonom în activitatea sa profesională, pe baza competențelor lingvistice și strategiilor de învățare și comunicare dobândite, demonstrând flexibilitate și eficiență în exprimarea orală și scrisă. | 
Experiența studenților
															Am absolvit la UNMB specializările Muzică/Pedagogie muzicală (licență) și Educație muzicală contemporană (master), studii ce au reprezentat temelia realizării visului meu de a deveni profesor și interpret de folclor. Datorită pregătirii oferite de către corpul profesoral al UNMB, după finalizarea studiilor de licență am obținut postul de profesor de Educație muzicală și mi s-a propus colaborarea cu Școala de Muzică Sighișoara în cadrul catedrei de Teorie. În domeniul folcloric, cunoștințele teoretice și practice acumulate mi-au perfecționat stilul interpretativ și spiritul autocritic.
Pe parcursul celor 5 ani de studii am beneficiat de pregătirea temeinică a corpului profesoral, dar și de vasta bază materială de care dispune universitatea. De asemenea, am avut ocazia de a participa la numeroase concerte, simpozioane și masterclass-uri cu teme muzicale și didactice.
Ștefania Pârlea
															Pe parcursul studiilor de licență (specializarea Muzică/Pedagogie muzicală) am descoperit o minunată echipă de profesori entuziaști care au demonstrat nu doar calități profesionale excepționale, ci ne-au inspirat prin modelul personal, ne-au cultivat dragostea și pasiunea pentru muzică, ne-au consolidat abilitățile artistice și ne-au conturat suportul trainic necesar dezvoltării unei cariere de succes.
După absolvirea cursurilor de licență, am susținut cu succes examenul de titularizare în învățământ și, în paralel, am urmat specializarea „Stilistică dirijorală – cor”. În cadrul studiilor de master, am beneficiat de formare profesională prin programul POSDRU „De la ucenicie la măiestrie în practica dirijorală”, care a inclus activități desfășurate la Corul de copii Radio și s-a finalizat printr-un concurs de dirijat, unde am obținut premiul III și am beneficiat de sfaturile de specialitate ale juriului alcătuit din personalități de renume în lumea artistică.
Încurajarea performanței este vizibilă și prin alte oportunități pe care le pune la dispoziție facultatea. În cazul meu, interesul pentru Teoria muzicii s-a concretizat în premiul obținut la Concursul studențesc de Teoria muzicii, organizat de UNMB, iar ulterior a devenit preocuparea principală, ca profesor de Teorie-solfegiu-dicteu. Mai târziu, s-au adăugat orele de Ansamblu coral, care mi-au oferit numeroase satisfacții, prin prezențele pe scenele de concert și premiile obținute. Colaborarea extraordinară cu profesorii UNMB s-a menținut permanent și a contribuit din plin la dezvoltarea carierei mele, inclusiv cu ocazia gradelor didactice. Nu aș fi ceea ce sunt fără munca și abnegația mentorilor mei, care mi-au sădit în suflet dragostea și respectul pentru această vocație și cărora le port o aleasă prețuire și recunoștință.
Maria Iancu
															Studiile de licență și master pe care le-am urmat în cadrul Universității Naționale de Muzică București m-au inițiat, format și educat într-un mod cu totul aparte în ceea ce privește cariera mea de didactică. Îmi aduc aminte cu mare drag de cursurile de teorie muzicală, istoria muzicii, ansamblu coral sau pedagogie muzicală, în care, alături de colegii mei dragi, am beneficiat de un curriculum de specialitate de înaltă calitate, predat de profesori de excepție. În anii petrecuți în cadrul UNMB am beneficiat de toate materialele necesare suportului de curs, instrumente muzicale, săli de studiu moderne, evenimente artistice și științifice organizate de universitate, concursuri și workshop-uri cu teme interpretative, pedagogice și de management artistic.
Janina Bădici
															Pe parcursul studiilor la UNMB (licență Muzică/Pedagogie muzicală, master Educație muzicală contemporană) am întâlnit profesori de mare calibru, cu ajutorul cărora am reușit să evoluez și să descopăr multe din tainele muzicii. Cursurile de ansamblu coral și dirijat, de teorie muzicală și istoria muzicii, noile tehnici de predare și experimentarea acestora stau la baza oricărui muzician complet și versatil. La acestea se adaugă accesul facil la o multitudine de informații, precum și oportunitatea de a performa pe scenă în multiple ocazii. Cunoștințele și abilitățile dobândite în timpul studiilor m-au ajutat să devin un muzician și un om mai bun! Sunt încântat de alegerea de a urma cursurile Universității Naționale de Muzică din București!
Daniel Ghirvu
															UNMB nu este orice fel de universitate. E acel „acasă” care mi-a acordat șansa de a fi parte a lumii muzicale la care visam încă din copilărie.
Concerte extraordinare susținute în fața a sute, chiar mii de oameni (Sala Palatului – Havasi, Ateneul Român, Sala Radio etc.), cursuri cu muzicieni de renume național și internațional, simpozioane, bursă în toți anii de studiu și intrarea gratuită la toate spectacolele găzduite de instituțiile partenere, toate mi-au fost dăruite de către Dumnezeu prin intermediul UNMB.
Mă înclin cu multă recunoștință în fața cadrelor didactice, mi-au oferit cel mai înalt nivel de pregătire muzicală la care puteam avea acces la o universitate din România. Fiecare curs în parte a reprezentat pentru mine un bilet unic ce îmi permitea să ajung din ce în ce mai aproape de potențialul la care nici nu știam că pot ajunge. Totodată, mi se pare impresionantă baza materială de care dispune UNMB și grija colectivă pentru întreținerea acesteia; de la cărți și colecții audio și video, partituri și instrumente muzicale până la dotările din sălile de curs și de concert, toate te așteaptă să „compui” muzicianul care îți dorești să devii.
Studiile la UNMB (licență Muzică/Pedagogie muzicală și master Educație muzicală contemporană) au avut o contribuție esențială în dezvoltarea mea profesională, m-au ajutat să obțin cele mai bune rezultate la Concursurile naționale de Titularizare și Definitivat, să-mi găsesc și să-mi construiesc identitatea ca artist și să îndrum mii de copii către exprimarea prin arta sunetelor.
Bianca Ionescu
															Studiile oferite de UNMB la specializarea Muzică/Pedagogie muzicală au contribuit enorm la dezvoltarea mea profesională.
Cunoștințele și abilitățile dobândite în cei trei ani de analiză melodică, armonică și structurală a lucrărilor din muzica clasică, folclorică și pop, alături de oportunitatea de a cânta în ansambluri vocale și vocal-instrumentale mi-au facilitat următoarele etape (master în Pop Musicology la Universitatea din Oxford, doctorat în Muzicologie la Universitatea din Surrey, UK) și îmi sunt utile în activitățile profesionale zilnice chiar și la 10 ani după absolvirea facultății.
În momentul de față sunt director adjunct și producător muzical la Powerjam Band Project (în Londra), o organizație non-profit pentru tineri muzicieni, poziție pe care mi-ar fi fost practic imposibil să o ocup fără tot ceea ce am învățat la UNMB.
Andrei Sora
Profesori de specialitate
															- Tatiana Hilca
 
- Conf. univ. dr.
 
															- Mihai Murariu
 
- Lector univ. dr.
 
															- Gabriel Constantin Popescu
 
- C.d.a. conf. univ. dr.
 
															- Florian Costea
 
- Lector univ. dr.
 
															- Aurel Muraru
 
- Lector univ. dr.