Se lansează programul educațional MUSICOOLT 2021!


 
Prima întâlnire: MERSUL TRENURILOR ÎN MUZICĂ – 8 aprilie
 
Șapte compozitori din patru zări – Timişoara, Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi – îşi propun să demonstreze că muzica contemporană (“art music”, cum i se mai spune) nu este deloc ermetică şi inaccesibilă publicului ne-specialist, ci din contra: este vie, colorată şi capabilă să genereze emoții puternice. “Nu trebuie să fii muzician ca să te îndrăgosteşti de muzica contemporană, nici nu trebuie să ai vreo pregătire muzicală prealabilă pentru a te bucura de cele mai moderne limbaje muzicale. Trebuie să ai doar urechi curioase şi minte deschisă”, spune echipa proiectului MUSICOOLT.
 
Întâlnirile MUSICOOLT vor avea loc din două în două săptămâni, joi seara, de la ora 19, pe platforma ZOOM, fiind transmise live şi pe pagina facebook.com/MUSICOOLT.
 
Atelierul compozitorului Gabriel Almași, primul eveniment din proiectul MUSICOOLT 2021, Zoom in Zoom out în muzica nouă, va putea fi urmărit #LIVE joi, 8 aprilie, la ora 19.00 și va avea tema ”Mersul trenurilor în muzică”. Înscrierile se fac aici: https://forms.gle/R2R5aDLso7Knpp1W9
 
Centrată în jurul unor selecții muzicale subiective, prezentarea își propune să dezbată următoarele problematici:

  • Ce este și ce nu este muzică?
  • Despre elaborare și întrepătrunderi stilistice – ce și cum ascultăm?
  • Trenul ca sursă de inspirație directă sau indirectă în muzica ”clasică” a secolului XX.

 
Între 16 și 116 ani orice curios e binevenit! Nu e necesară o pregătire muzicală prealabilă.
 
Gabriel Almași: Muzica poate fi asemănată unei călătorii cu trenul. Pornești dintr-un punct și ajungi la o destinație. Pe parcurs întâlnești tot felul de peisaje, unele sunt deja cunoscute (poate dintr-o călătorie anterioară) iar altele sunt noi.
 
Pe de altă parte, istoria muzicii seamănă cu o gară de triaj, unele muzici rămân în depou, iar altele au o cale lungă și străbat continente.
 
De-a lungul timpului o serie de compozitori au schimbat macazul, iar în secolul XXI liniile au devenit foarte complexe. Unele se împletesc sau merg în paralel, se închid sau se deschid altele noi.
 
Iar trenul funcționează datorită oamenilor! Dacă compozitorii se îngrijesc de linii și destinații, atunci putem spune că locomotiva este condusă de către interpreți (dirijori, instrumentiști) și muzicologi, iar pasagerii sunt melomanii. Unii coboară la prima stație, poate pentru a lua alt tren, iar alții călătoresc cu un singur tren o viață întreagă.
 
Pe 8 aprilie, vă invit să facem împreună o călătorie prin așa-numita muzică ”clasică” a secolelor XX-XXI, centrată în jurul unor selecții muzicale subiective. Unele dintre acestea având ca sursă de inspirație directă chiar trenul.
 

 
Născut la Arad în 1977, Gabriel Almași este absolvent al Facultăţii de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, secţia pedagogie muzicală (1996-2001) şi în afara programei, al cursului de compoziţie al Maestrului Remus Georgescu. A continuat apoi încă patru ani studiul compoziţiei la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, la clasa Domnului Profesor Dan Dediu (2002-2006). Muzical activează pe o plajă largă. Creaţia sa componistică cuprinde lucrări pentru orchestră, diferite ansambluri de cameră, instrumente solo și muzică electroacustică. De asemenea a semnat coloana sonoră pentru numeroase scurtmetraje și spectacole de teatru. Compozițiile sale au fost interpretate în Romania, SUA, Germania, Olanda, Canada, Albania, Italia, Ucraina, Elveția, Ungaria, Republica Moldova și Anglia. În 2021 a fost distins cu premiul pentru muzică simfonică a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru lucrarea Themes/Anthemes. În perioada elaborării tezei de doctorat a început să studieze diferite instrumente neconvenționale, controlate prin gesturi sau cu biosemnale, printre care și thereminul. Ca și thereminist, a fost invitat în diferite proiecte muzicale experimentale precum Sincronic Trash alături de OBIECT sau Proiecția de film cu sunet live- ”Man With a Movie Camera”- Analog Mania și a înregistrat alături de numeroase formații precum: Implant pentru refuz, Alexandrina, Blazzaj, Trompetre, Negură Bunget, Khataros XIII, Alexandra Ușurelu. Gabriel Almași este cadru didactic la Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, unde predă Contrapunctul și Teoria Instrumentelor.
 

 

RSVP: https://www.facebook.com/events/1149175978856532/

 

***

Iată programul întâlnirilor MUSICOOLT:

 

  • 8 aprilie: Mersul trenurilor în muzică – Gabriel Almaşi (Timişoara)
  • 22 aprilie: Mierla staccato – Gabriel Mălăncioiu (Timişoara)
  • 6 mai: Cum prepari un pian: rețete pentru o ureche gurmandă – Diana Rotaru (Bucureşti)
  • 20 mai: Curiosul caz al minimalismului muzical: ce auzim și ce ascultăm – DanDe Popescu (Bucureşti)
  • 3 iunie: Corul cum nu l-ați mai auzit – creația a cappella în sec XX-XXI, între tradiție și experiment – Șerban Marcu (Cluj-Napoca)
  • 17 iunie: Intertextualitatea – povestea din spatele muzicii secolelor XX și XXI – Cristian Bence-Muk (Cluj-Napoca)
  • 1 iulie: Muzica religioasă în creația compozitorilor contemporani – Ciprian Ion (Iaşi)

 

Parteneri: Universitatea de Vest Timişoara – Facultatea de Muzică, Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iaşi – Facultatea de Interpretare, Compozitie și Studii Muzicale Teoretice.

Comments are closed.